Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska man klimatkompensera och fortsätta flyga?

Vi har inte tagit med klimatkompensation i uppdraget, helt enkelt för att det finns olika syn på om det leder till utsläppsminskningar eller inte.

Annons


Klimatkompensera kan man annars göra på två sätt:

• Köpa utsläppsrätter. Utsläppen av koldioxid från europeisk industri ses som en bubbla. Genom att köpa utsläppsrätter till samma pris som flygresans miljökostnad knaprar man på bubblan och ger industrin mindre svängrum.
Haken är att varken flyg eller trafik ingår i bubblan. Flygresan påverkar klimatet men det är industrin som får spara om man köper utsläppsrätter. Inte flyget.

• Köpa utsläppsreduktionsenheter. CER heter det på engelska och står för certified emission reductions. Dessa hanteras inom FN och det går ut på att man betalar flygets miljökostnad till en mellanhand som i sin tur lägger pengarna på projekt som ska minska utsäppen. Dessa projekt finns i tredje världen och det kan handla om biogas eller vindkraft eller liknande.
Eftersom FN har granskat projekten anser till exempel Energimyndigheten att detta är seriöst. Men någon garanti för att inte mellanhanden tar de mesta av pengarna finns inte. Det finns också oseriösa företag i branschen som tar alla pengarna själva, men så länge det handlar om CER tycker alltså Energimyndigheten att det är seriöst.

Vad kostar en klimatkompensation för en resa tur och retur till Bangkok?
Olika beroende på vem man frågar. Resan släpper ut nära sex ton koldioxid enligt www.atmosfair.de och priset blir därför 133 euros. Resan släpper ut 2,4 ton koldioxid enligt www.climatecare.org/tuinordic och kostar därför 27 euros.

Mer läsning

Annons