Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skaffa kunskap om Norge

Norge är en av Sveriges absolut största exportmarknader. Slår vi ihop den svenska exporten till Kina, Ryssland och Indien så är fortfarande den norska exportmarknaden större, och tillväxten är fortsatt stark även i området närmast oss, i Tröndelagen.

Annons

"Varför gå över ån efter vatten", är ett talesätt väl användbart när vi talar om vår närmaste växande exportmarknad.

Fjolåret var ett dystert år för den svenska exporten. Totalt sätt så föll exporten av varor och tjänster kraftigt och för 2012 stannade tillväxten vid 1,3 procent. Innevarande år har även det börjat svagt men det finns en begynnande optimism hos företagen och som ser en möjlighet att utveckla nya marknader.

Norge erbjuder fantastiska möjligheter och det finns mer att göra. Med vår regions närhet har vi en fördel vi i ännu större grad borde använda oss av.

Frågan är hur företagen i vår region kan ta tillvara den utveckling som sker på andra sidan riksgränsen? Den norska marknaden ligger nära och i Sör- och Nord-Tröndelag finns närmare 450 000 invånare och regionen fortsätter att växa.

För att kunna utveckla den spännande exportmarknaden ytterligare, gäller det för företagen i vår region att skaffa bättre kunskap om företagskulturen i Norge. Att Norge inte är med i EU kanske skrämmer en del och visst, det finns en del handelshinder. Men hindren är inte alls oöverkomliga. Möjligheterna är stora att slå sig in på en marknad som ligger lika nära som Stockholm.

Norge erbjuder affärsmöjligheter inom alla typer av branscher och svenska lösningar är ofta uppskattade. Grannlandet har tagit täten vad gäller energi- och miljöteknikinvesteringar och stora investeringar inom vind- och vattenkraft förväntas.

En stor utmaning för de norska bolagen inom offshoreindustrin är att finna de resurser och den kompetens som marknaden fordrar. Den kapacitetsbrist som har uppstått gör att norska bolag har ett intresse för de resurser och kompetens som finns i Sverige, en möjlighet att ta tillvara.

Dessutom är de flesta av dessa tjänster möjliga att distribueras från vår region genom distansorganiserat arbete. Som exempel IT-expertis, processingenjörer, service/support. Denna arbetsform är vi sedan många år tillbaka mycket duktiga på och med i dag cirka 5 000 anställda i Jämtlandsregionen.

Handelskammaren har identifierat ett antal områden där vi har mycket gemensamt med Norge. Områden som borde intressera företag i Mittsverige: Verkstadsindustri, IT/media, skog, mat, bygg, entreprenad, kultur och sport och inte minst inom besöks- och turistnäringen.

Även inom bemanningsområdet väntas fortsatt tillväxt. Norrmän är dessutom flitiga E-handlare och har högst konsumtion per capita på Internet i Norden.

Möjligheterna till bra affärer är många. Ett bra första steg vid utlandsetablering är att börja göra affärer med vårt grannland. Så blicka västerut och se möjligheterna. Skaffa dig koll på Norge!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel