Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skalstugevägen rasar – igen

Skalstugevägen håller på att rasa samman – igen.
Snart har den usla vägen kostat skattebetalarna 200 miljoner kronor.

Annons

Vägen mellan byn Staa väster om Duved och riksgränsen till Norge har varit en följetong under många år.

När kungen skulle inviga den nybyggda Skalstugevägen 1994 fick han flyga med helikopter upp på fjället. Vägen var för dålig för att färdas på i bil.

Nu är det Skanska som är anlitade av Vägverket för att asfaltera och även bredda vägen. Jobbet ska göras i tre etapper och två av dem är gjorda. Ett jobb som Vägverket betalar 100 miljoner kronor för att få gjort.

Och nu är bråket igång igen.

– Den sträcka som asfalterades i höstas är förstörd. Det är jättemjukt och det sprutar asfaltsbitar när man kör där. Vid Medstugan är det allra sämst. Det är möjligt att de måste stänga vägen snart och då måste vi köra omvägen över Storlien, säger lastbilschauffören Gunnar Lönn.

– Det känns inte roligt när det går åt skogen hela tiden. Vi har Skanska som entreprenör och de har förmodligen chansat med för dåligt material igen. Jag har sagt att de borde ta materialet från Staa. Materialet som tidigare tagits på fjället har varit underkänt, säger Peter Rehnman på Vägverket.

Nu är risken stor att det blir en stor tvist mellan Vägverket och Skanska.

– Vi betalar en entreprenör 100 miljoner kronor för att få ett jobb gjort. Då vill vi att det ska vara riktigt gjort.

– Det kan nog stämma.

På Skanska är man överraskade över kritiken om att den nyasfalterade vägen har gått sönder.

– Vi hade folk där i tisdags och då såg de inte att det skulle vara några fel. Men då hade det snöat och det kan ju vara en orsak till att vi inte såg något då. Skulle det visa sig att vi gjort fel så ska vi naturligtvis åtgärda det, säger Lars Andersson på Skanska.

– Naturligtvis inte. Givetvis har vi använt godkänt material och det tror jag nog också att Vägverket vet om.

– Vi kommer att åka upp och titta på vägen till veckan igen med Vägverkets Projektledare Benny Ersson.