Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skidpassionen blev till vinst

Kläddesignern Sara Rönngren och bergsguiden Jimmy Odén skapade de skidkläder de själva ville åka i. De flyttade från Verbier, startade Elevenate i Åre och fyra år senare säljs kläderna i 160 butiker över hela världen.

Annons

Ingen av grundarna är dock på plats på kontoret i Åre denna tisdag i mitten av december. Sara Rönngren är i USA och åker skidor och maken Jimmy Odén är hemma med sjukt barn. En annan medarbetare jobbar på distans från Mallorca i två månader och en tredje är i Livigno i Italien.

– Vi åker jättemycket skidor här, vi har den friheten, säger vd:n Mårten Pettersson.

Han var den förste som Sara och Jimmy anställde och när företaget passerat etableringsfasen tog Mårten över vd-rollen och Jimmy jobbar nu med varumärkesutveckling och Elevenates dotterbolag i USA och Schweiz. De kunde dock lika gärna ha startat klädmärket i Verbier där de bodde under lång tid, men de ville att barnen skulle få gå i svensk skola, att det var bättre och bo i Åre än i Schweiz.

Skidpassion och stort eget ansvar verkar vara ledorden på företaget som huserar på Årekompaniet. De har ett showroom intill kontorsdelen där hela kollektionen visas upp, annars är det inte direkt något flådigt kontor för åreföretaget som har sex anställda.

– För att vara ett företag som omsätter 20 miljoner är vi ganska få, säger Mårten Pettersson.

Elevenate säljer skidkläder i 14 länder, största marknaderna är alpländerna och störst är Schweiz. I Sverige finns de 28 butiker och totalt 160. Men målet är inte att finnas överallt.

– Vi har tackat nej till fler butiker än vi tackat ja till, för vill inte vara i stora kedjor där de pressar priserna och har rea hela tiden. Vi vill sälja till skidentusiaster hos skidspecialister, i skidorter eller i större städer, säger Mårten Pettersson.

Företaget viktigaste prioritering är att skapa funktionella skidkläder, sen ska de hålla en hög modegrad och vara hållbara. Någon uttalad miljöprofil utåt har de inte, även om de försöker göra hållbara val genom produktionen.

– Vi vill inte lova någonting som vi sedan får tillbaka, som till exempel Patagonia får återkommande. Men vi har ett hållbarhetstänk och vi är med i ett projekt tillsammans med bland annat Lundhags, Icebug och Peak Innovation som huvudman. Med hållbarhet tänker vi också på plaggens livslängd. Gore-tex i sig går inte att återbruka, som till exempel ren bommull, eftersom materialet inte går att smälta ner. Men vi har nog större andel bluesignprodukter än många andra skid- och friluftsmärken.

2011 lanserade Elevenate sin första kollektion på världen största sportmässa ISPO i München, och trots många skeptiker blev de uppmärksammade och ökat sin försäljning varje år. Förra året var första gången företaget gick med vinst, inga jättesummor men en positiv indikation på framitiden.

Fler Årenyheter:

Heta tips för dig som ska fira nyår i Åre

Sofia målade tavlor live på Copperhill i Åre

Se vimmelbilderna från Fjällgården

Raketer sköts från lägenhet mot människor på Åre torg