Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skistar måste bredda skidområdet i Åre

Skidområdena i Åre måste utvidgas. Händer inget kring sammanbindningen av Duved/Åre och bättre anslutningar mellan Åre och Björnen, är risken uppenbar för stagnation i Åre. Därför var det med förstämning turismnäringen före jul konstaterade att Skistar drar i bromsarna i stället för att investera.

Annons

I mitten av 1970-talet satsade staten 100 miljoner kronor i Åreprojektet.

Då tillkom kabinbanan, stolliften från 1000-meters platån till kabinbanans toppstation, liften i Tväråvalvet samt de släpliftar som går runt Åreskutan. Vidare fick Björnen släpliftar.

En bit in på 1980-talet gjordes ytterligare en statlig satsning med framför allt störtloppsbacken.

På 1990-talet anlitades en internationell planerare av vintersportorter. Mike Larsen från Vail i USA pekade redan då på just det här: För få nerfarter, för trångt i backarna per hektar, sammanvävningar Duved/Tegefjäll och Åre och modernare anslutning även från Björnen.

Mycket har skett sedan Skistar övertog liftbolaget i Åre. Lokalt har Skistar spelat en mycket positiv roll i Åre, med ett undantag: Bolaget har inte breddat skidområdet. Och skidåkningen är trots allt Åres huvudattraktion vintertid.

Den internationella publiken är köpstark och därför mycket intressant för Åre, inte minst utifrån den PR som Åre fick under VM 2007. Vi riskerar dock tappa den publik som vi nått genom VM-sändningarna om skidområdet inte snarast utökas.

De flesta vuxna vill inte hålla till i samma nedfarter dag efter dag. De vill åka på ”safari” och pröva en mängd olika pister och matställen. En sammanbindning med Duved/Tegefjäll ger gästen i Åre/Björnen ett tillskott på tio liftar och för gäster i Duved/Tegefjäll blir det också en ökad mångfald. En fantastisk kvalitetshöjning för hela området till priset av en lift.

Det har sagts att markägarna varit ovilliga att acceptera en lift över deras mark men detta går att lösa. Bland annat måste kommunen agera genom att ge ett antal bygglov.

En verklig flaskhals föreligger på andra sidan Åre, nämligen i Björnen. En fantastisk utveckling har skett där. Men liftsystemet härstammar från 1970-talet. Kontakten med Åre sker i dag med tre åldriga släpliftar. En ny stollift med god kapacitet måste därför byggas också från centrala Björnen upp till kammen norr om Totthummeln.

Efterfrågan har växt när liftsystemen expanderat. Byar som inte kunnat erbjuda stora system har försvunnit i konkurrensen.

Antalet pister på Skutan har inte ökat sedan Åreprojektets tid. Bristen på investeringar från Skistar är förvånande, men bolagets styrelse kan säkert med sin expertis lösa en finansiering och nå längre än i dag.

Detta kommer att betala sig i form av fler gästande turister, nöjdare kunder och ett sammanvävt skidområde av ännu högre klass.

Långsiktiga ägare i Skistar borde rimligtvis vara intresserade av de här föreslagna utbyggnaderna. Åres främsta attraktion är ändå utförsåkningen. Huvudattraktionen får inte förfalla ytterligare. Hur ser Skistar på detta?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons