Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skogen – ett mångsidigt klassrum

Barn som vistas mycket i naturen är oftast friskare, mindre stressade och har högre koncentrationsförmåga än andra barn.
Det är grundbulten i projektet "Skogen som klassrum".

Annons

Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen har vidareutbildat tusentals lärare och fritidspedagoger i hur de kan använda naturen både som arena för undervisning och som ett pedagogiskt hjälpmedel.

– Vi tror att undervisning utomhus ökar elevernas intresse för och förtrogenhet med skog och mark, säger projektledaren Lisa Högström.

Kurser i utomhuspedagogik efterfrågas också alltmer. Bara under stundande höst utbildas över tusen lärare i hur de kan utveckla sin undervisning utomhus. Ytterligare stöd kan hämtas ur ett växande antal handböcker med råd och tips, för olika skolämnen och skilda nivåer, på fältstudier i närmiljön.

Det kan handla om årstidsväxlingar, djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider, om forntidens spår i naturen, natur- och kulturlandskap, symmetrier i naturen, mängdlära, främmande språk eller – just friluftsliv med fysiska aktiviteter.

– Det finns inte ett skolämne där man inte kan hämta inspiration och kunskap ute i naturen. Men det kräver också att skog och skogsdungar nära skolor och förskolor bevaras och underhålls, säger Högström. (TT)