Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skogen – ett mångsidigt klassrum

Barn som vistas mycket i naturen är oftast friskare, mindre stressade och har högre koncentrationsförmåga än andra barn.
Det är grundbulten i projektet "Skogen som klassrum".

Annons

Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen har vidareutbildat tusentals lärare och fritidspedagoger i hur de kan använda naturen både som arena för undervisning och som ett pedagogiskt hjälpmedel.

– Vi tror att undervisning utomhus ökar elevernas intresse för och förtrogenhet med skog och mark, säger projektledaren Lisa Högström.

Kurser i utomhuspedagogik efterfrågas också alltmer. Bara under stundande höst utbildas över tusen lärare i hur de kan utveckla sin undervisning utomhus. Ytterligare stöd kan hämtas ur ett växande antal handböcker med råd och tips, för olika skolämnen och skilda nivåer, på fältstudier i närmiljön.

Det kan handla om årstidsväxlingar, djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider, om forntidens spår i naturen, natur- och kulturlandskap, symmetrier i naturen, mängdlära, främmande språk eller – just friluftsliv med fysiska aktiviteter.

– Det finns inte ett skolämne där man inte kan hämta inspiration och kunskap ute i naturen. Men det kräver också att skog och skogsdungar nära skolor och förskolor bevaras och underhålls, säger Högström. (TT)

Annons