Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolan blir inte bättre av Pisa-panik

Pisa-paniken drabbar allt fler, sedan det kommit fram att svenska 15-åringars resultat fortsatt att sjunka i svenska, matematik och naturvetenskap.

Annons


Reidar Lunde (V) är en av dem som letar syndabockar. Det fria skolvalet är den enskilt största anledningen till att Sveriges kunskapsnivå sjunker hävdar han.

Visst vore det praktiskt om han hade rätt. Genom att förbjuda friskolor och åter låta politiker bestämma att alla barn ska gå i den närmaste skolan skulle vi som genom ett trollslag kunna få upp resultaten. Men tyvärr är det inte så enkelt.

Faktum är att Reidar Lunde inte har några belägg för sitt påstående om skolvalet. Forskningsinstitutet IFAU pekar i en oberoende rapport från förra året på att den konkurrens som skolvalet har medfört snarare har bidragit till att höja skolresultaten – även i den kommunala skolan – i de kommuner där många elever går i friskolor.

Allra sämst går det i stället i de kommuner där det inte finns några alternativ alls. Enligt Reforminstitutet har resultaten där sjunkit mer, trots att de satsat ännu större resurser än andra. Skolvalet tycks alltså snarare ha bidragit till att hålla emot ett ännu större tapp.

Skolverket säger: "[Vi] drar inga slutsatser om ifall det fria skolvalet har påverkat den stora nedgången i den generella kunskapsnivån i Pisa 2012. Det är fortfarande en öppen fråga."

En mängd samverkande faktorer har bidragit till utvecklingen. En fruktbar analys måste därför bli mycket djupare och mer omfattande.

Låt oss resonera utifrån fakta och forskning om hur skolan kan fortsätta att utveckla dessa positiva sidor, och samtidigt höja resultaten.

Claes Nyberg, vd Friskolornas riksförbund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel