Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan orkar en reform till!

Nyligen presenterades den stora statliga utvärderingen av kommunaliseringen av skolan. Det är en utredning som i grunden skakar om dagens skolsystem. Vi ser hur pressade och stressade kommunskolans förespråkare är nu.

Annons

 

Med stor tydlighet slår utredaren professor Leif Lewin fast att kommunaliseringen av skolan misslyckats. Tydligare än så kan det inte bli. Misslyckat är det och konsekvenserna ser vi varje dag i skolan. Det är sjunkande elevresultat, färre och färre som vill bli lärare och likvärdigheten är så gott som utplånad.

I dag är Sveriges skolsystem uppsplittrat på olika aktörer – staten, 290 olika kommuner och ett stort antal friskoleföretag, som drar åt olika håll. Det är svårt att utkräva ansvar och få en helhetsbild för att skolan ska hålla jämn och hög kvalitet.

Enligt Lärarnas Riksförbunds nya undersökning vill åtta av tio lärare att staten övertar huvudansvaret för den svenska skolan. Hela 94 procent av dessa lärare anser dessutom att en sådan reform är angelägen. Stödet för att staten nu ska ta ett helhetsansvar för skolan är extremt starkt i hela lärarkåren.

Den gamla kommunskolans förespråkare börjar bli desperata. Det märks inte minst när SKL-företrädaren Per-Arne Andersson går ut och försöker svärta ner utredningen.

Att som tjänsteman för ett tydligt partsintresse gå ut och såga en av Sveriges mest erfarna och framstående statsvetare visar bara att man efter 25 år fortfarande inte är beredda att hantera skolan på ett seriöst sätt.

Makt och pengar väger tyngre än att ta ansvar för Sverige och alla elevers rätt till likvärdig utbildning.

Efter Pisa-undersökningen som visar på katastrofala resultat för svensk skola borde det vara uppenbart för alla att det behövs ett tydligare ledarskap och en långsiktig finansiering för svensk skola.

De som hävdar att skolan inte orkar med en reform till har fel. Argumentet att "skolan behöver inte en stor omorganisation" håller inte. Det blir en ombildning för byråkrater – inte för lärare och elever.

I klassrummet blir reformen inte krånglig eller svår att genomföra. Det blir bara mer likvärdigt, tydligare ledarskap och hållbar finansiering. Det är hela förändringen för oss och den välkomnar vi.

Efter dagens utvärdering av kommunaliseringens effekter går det inte att blunda för den förändring som är nödvändig. Kommunerna kommer behöva spela en roll i framtidens skola, men det är nu hög tid att blicka framåt, och påbörja en process för ett nytt modernt huvudansvar.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel