Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skön blandning i ”Vårsamling” på Remi

Just nu lyser det en lycklig konststjärna över Östersund. ”Nära & Fjärran” med den bästa nordiska 1800-talskonsten, som Jamtli visar just nu, slår det mesta. Till det ett par fina vernissager på gallerierna ...

Annons

Det är alltid kul när Galleri Remi bjuder på ”Vårsamling”. Den nuvarande samlingen hade vernissage i lördags och allt pågår fram till 9 maj.

Det är en blandad utställning. Olika tekniker, olika uttryckssätt. Mest traditionell är väl den lokalt så uppmärksammade Rubert Soysa från Sri Lanka. Han har tidigare ställt ut på Folkets hus.

Klart roligast är Anna-Lena Rydbergs broderi och tovade ull. På motiven finns lite hotfulla figurer, dödskallar och monster. De har något roligt och samtidigt en direkthet i uttrycket som fängslar extra tack vare att hon väljer textila tekniker.

En annan konstnär som imponerar är Kjell Sundberg. Han är en mycket erfaren målare från Kristinehamn. De landskap i akryl han målar är alla fulla av ett säreget ljus. Där finns en lyster som fångar ögat.

Lokal representant är Kersti Grönlund. Hon målar i akryl. Det handlar om abstrakta målningar i akryl som bildar en slags mönsterbilder.

Den konstnär jag inte nämnt är Yvonne Jeppsson. Hon visar ett mer minimalistiskt måleri där färgerna läggs mot en vit bakgrund. Där finns lite drag av Karin Granqvist som ju också ställt ut på Galleri Remi.

Vårsamling, en utställning som ska ge ett blandat intryck. Årets upplaga är en skön blandning.

I söndags var det vernissage för utställningen ”Nära & Fjärran” på Jamtli. En utställning där ett väldigt stort antal nationella konstklenoder möter Jamtlis egna samlingar. Det handlar om 1800-tal och det handlar om landets allra mest älskade konstnärer och flera av deras starkaste och mest omtyckta målningar.

Är Zorns ”Kål-Margit” landets mest älskade konstverk? Och varför är Ernst Josephsons ”Näcken” och hans ”Spanska smeder” ständigt så hyllade? Och var egentligen Bruno Liljefors så bra, står han sig verkligen mot dagens ”wild life-painters”?

Tankarna far runt när man vandrar runt i denna konstens skattkammare. Att Nationalmuseum skickar ut så många av sina finaste klenoder på resa till Östersund gör varje sann älskare av måleri lycklig. Hängningen är tematiskt väldigt lyckad där man ser på vilka olika sätt dåtidens stora namn närmade sig det främmande i utlandet och det okända och mer välbekanta i närområdet.

Man kan tycka vad man vill om idylliseringar, romantiserade människor och förskönade landskap präglade av hemlängtan. Men att det är ett lysande måleri i nästan alla delar kan ingen neka till.

Det gäller att passa på att unna sig både ett och flera besök. Det 50-tal målningar som visas tål att ses många gånger. ”Nära & Fjärran” är en riktig hit inför sommaren. Och utställningen finns kvar ända till 25 november. Givetvis finns ett rikligt program med aktiviteter runt utställningen.

Och om man tar ”Nära & Fjärran” och lägger till övervåningens ”100 år och hundra konstnärer” så är det inte många museer i Norden som kan konkurrera med Jamtli just nu. Så här mycket bra konst har aldrig någonsin förr visats samtidigt i Östersund.

Det är bara att unna sig och njuta. Det här kommer inte att komma igen inom överskådlig tid.

Hos Lars Bolin Gallery ställer just nu Lennart Samor ut fram till 16 maj.

Detta är den tredje utställningen med Lennarts måleri jag besöker. De första två var på Folkets hus Konsthylla.

Den allra första blev jag väldigt förtjust i – ett väldigt levande och färgstarkt måleri.

Den andra utställningen kommer jag knappt ihåg, den ingav inte alls samma känslor.

Den aktuella utställningen är döpt till ”Narrative”. Det är en utställning i tre rum. Det finns olika, men inte alltid så tydliga, teman för rummen.

Men roligast är att Lennart Samor åter målar i akryl med humor och pondus. Färgerna dansar över dukarna i böljande vågor och fram träder bilder som ofta är hämtade från en vardag väldigt nära oss.

Det är lätt igenkännbara motiv, men det kaleidoskopiska betraktelsesättet gör realismen väldigt levande.

Det är bara de formmässiga experimenten, de nästan rent abstrakta verken, som inte alls roar mig.

Lennart Samor är bäst i hemmet, på resa och till exempel på en skidskyttetävling. Precis pang på rätt in i 2000-talets folkhem.

Lennarts måleri hänger kvar till 16 maj.