Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skoter i lössnö kan bli problem

Skotrar som ska kunna köra i lössnö går som aldrig förr både sett till hastighet och försäljning.

Annons

– Vi har sålt slut på lössnöskotrar, det har aldrig hänt att de sålt slut i september som de gjorde i år, säger Fredrik Johansson som tillsammans med sin sambo Ingela Lindkvist äger butiken och den tillhörande fordonsverkstaden. Lössnömaskinerna har, berättar Fredrik, fått ett rejält uppsving från och med vintern 2011.

Det är alltså många skoteråkare som föredrar att åka i lössnö, så kallad friåkning, och inte efter lederna. Sådan körning kan ställa till problem om de som kör inte tar hänsyn till omkringliggande natur, något som Fredrik är noga med att poängtera för sina kunder.

– Det finns så kallade naturskyddsområden och där får du inte så mycket som bryta en kvist, vi försöker upplysa de som hyr eller köper en skoter om vad som gäller. Vi har också markägare som kollar så att förarna har skött sig och av det jag har hört så har det gått väldigt bra hittills.

När det kommer till att kolla nykterheten på de som hyr en skoter är Fredrik mycket bestämd.

– Där är vi stenhårda. Känner jag minsta lukt eller märker av på annat sätt så får de inte hyra. Jag har en alkoholmätare men har aldrig behövt ta fram den. Vi har knappt någon fyllekörning här. Vi hade två händelser på hela förra vintern och alla i byn vet vilka de två förarna var, så de kommer inte köra onyktra igen.

– Jag informerar också om att försäkringar inte gills om föraren är alkoholpåverkad men det är inte ett stort problem här.