Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skotertrafiken behöver tyvärr regleras ytterligare

Annons

Frihet under ansvar är nog bra, men när ansvaret saknas måste tyvärr regler och övervakning styra upp denna brist.

Moderata infrastrukturministern har under mandatperioden envist motsatt sig för alla andra länder fullständigt självklara regler om hur mobiltelefonen får användas av förare av motorfordon.

Detta motstånd skördar liv på de svenska vägarna. Nu hävdar moderata riksdagsmän från Jämtland och Västerbotten ett liknande motstånd mot förstärkningar av regelverket för rätten att framföra snöskoter.

Efter att ha ägt ett fritidshus i Bakvattnet sedan 1973 har jag kunnat erfara hur utvecklingen av ”fri skoterkörning” tagit en i många avseenden förskräckande utveckling.

Det är inte familjer på utflykt med barnen som är problemet utan den majoritet av adrenalinstinna ungdomar på värstingskotrar, som i sin jakt på ”frihet” stör stora omgivningar ljudmässigt och är även tidvis en trafikfara för andra, som vistas i området.

Många markägare beklagar också den märkvärdiga tolkning av lagen, som innebär att skoterförare och myndigheter uppfattar att det är tillåtet att köra skoter på annans snötäckta mark, om det inte uttryckligen har förbjudits genom tydlig skyltning.

Inte minst har detta inneburit ett problem för skogsplanteringar och ungskog. Detta är en följd av att endast ett fåtal regler har tillkommit sedan 1973, då snöskotern var ganska ovanlig och uteslutande ett nyttofordon för främst fjällbefolkningen.

Det är onekligen uppseendeväckande att Moderaterna nu hellre hyllar friheten att få framföra snöskotern vid sidan av lederna än försvarar äganderätten hos markägarna, som drabbas av detta.

Följande regelverk bör införas för att i någon mån balansera den utveckling som skett:

1. Inför krav på skotrarna vad avser ljudnivå, kamhöjd på drivmattan och motorstyrka. Överväg igen det gamla förslaget om att ha registreringsnumret inslaget i drivmattan.

2. Färd på privat mark får inte ske utan särskilt tillstånd av markägaren.

3. Staten (Trafikverket) bör ha ansvaret för underhåll av huvuddelen av större genomgående leder. Skoterklubbar som underhåller lokala leder bör ha statligt stöd för detta, så att klubbarna har full kostnadstäckning. Varje skoterförare betalar i dag 20–30 kronor per mil i bränsleskatt, vilket rimligtvis bör ge återbäring i form av åkbara leder.

4. Ge polisen utökade resurser för övervakning och skärp kraven vad avser förarbevis. Höj åldern till 18 år för att få framföra skotrar överstigande 30 hk.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel