Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Magnus från Optand cyklade 155 mil för att hälsa på dottern

/
  • Cykeln höll måttet. Efter 155 mil på sadeln genom Sverige, Tyskland och Holland är Magnus Elgendahl helnöjd med sin nya cykel. ”Jag la på 1000 kronor extra på att få en så bra cykel som möjligt och det var det verkligen värt – man får vad man betalar, så är det alltid.”

Har man en ny cykel av hög kvalitet sedan i höstas så borde man testa om den håller måttet. Så resonerade Magnus Elgendahl från Optand och fick idén att han skulle cykla till Holland och hälsa på sin dotter Ida, som sedan i somras jobbat som au pair i en stad söder om Amsterdam.

Annons

Den 17 april startade han sin vad han trodde skulle bli 125 – 130 mil långa resa, men som i verkligheten blev 155 mil. En av orsakerna till att det blev längre än beräknat var att när han kom till Brunnsbutter i Tyskland och skulle ta färjan över flod en Elbe till Cuxhaven visade det sig att färje linjen upphört för flera år sedan. Då blev det att cykla åtta mil extra för att ta sig på andra sidan av den stora floden vilket var ett måste för att kunna fortsätta.

Genom cykelns vägmätare kunde han hålla koll på hur långt han cyklade varje dag och det blev runt tolv mil. Den 30 april, efter 14 dagar , nådde han så slutmålet staden Aboude, strax söder om Amsterdam, där dottern Ida väntade in sin cyklande far. Han kunde blicka tillbaka på två veckors trampande på i de flesta fall bra vägar. Bästa cykelvägarna var i Tyskland, separata och skilda från bilvägarna. I Holland var det lurigt för rätt som det var kom bilar susande förbi trots att man trodde att det enbart var väg ar för cyklar säger Magnus och berättar vidare.

– Jag fick sammanlagt fem punkteringar på de 87 mil en i Sverige, de 40 milen i Tyskland och 28 milen i Holland. Men med en extra slang och reparationslappar var det inga problem, laga hål gjorde jag på kvällarna inför nästa dagsetapp.

– Packningen som bestod av allt från tält till sovsäck och internationella kartor vägde 16 kilo så det var tufft för däck och slang när man körde ner i något ”potthål” i asfalten, det var oftast då jag fick punka. Sov i tält gjorde jag endast tre nätter, resten blev bed and breakfast och olika mindre hotell. Det var ju inte så lätt att laga egen mat så det blev många restaurangbesök.

– Efter några dagar i Holland tog både jag och cykeln flyget tillbaka till Sverige säger en nöjd Magnus Elgendahl, när jag träffar honom i Optand där han bor med sin fru Maj och barnen Isak och Nora.

Mer läsning

Annons