Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Släpp loss, Jonathan

Jonathan Johansson och Gustav Spetz
Fredag 20 februari
Klubb Corazon, Storsjöteatern

Annons

”Handen på Hjärtat” heter det turnépaket som inleddes förra året och då bestod av artister som Kocky, Jonas Game, Kleerup och Vapnet. I år är det en sammansvärjning av såväl lovande pophopp som gamla rävar i gemet. Tar man en titt på programmet, med Jonathan Johansson, Gustav Spetz, Franke, Deportees och The (International) Noise Conspiracy, förstår man hur lyckliga vi östersundare kan skatta oss över att turnén kommer hit.

 Och så här mycket har jag hört av turnéns första artister Gustav Spetz och Jonathan Johansson när jag kliver innanför Storsjöteaterns dörrar: ingenting. Men jag är redo att övertygas.

 En klar skillnad gentemot Baltimore-bandet är emellertid Gustav Spetz sångröst – han är vibrerande känslomässig som en annan Antony Hegarty eller Nina Simone. Som avslutning byter Spetz pianot mot elgitarren och plötsligt förvandlas bandet till ett skandinaviskt The Killers. Gustav Spetz är kvällens, nej veckans, nej månadens musikaliska fynd.

och välpolerat det än görs står jag och väntar på något ... mer. Att Johansson ska tjuta till, slänga av sig björnpälsmössan och kanske stagediva på de tio personer som står tillräckligt nära scenkanten. Men det händer aldrig. Han släpper aldrig riktigt loss, bjuder inte riktigt på sig själv. Och även om denna restriktiva profil passar bättre på Jonathan Johansson och hans genre än, säg, Bruce Dickinson och hans Iron Maiden lämnar det åskådaren opåverkad, närmast likgiltig. Åtminstone mig.