Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sluta gulla med tobaksbolagen

Tobak dödar.

Annons

Tobak dödar. Är det något som är klarlagt så är det att rökning inte är en vanlig ovana med lite negativa konsekvenser för några få. Det är ett beroende som dödar en stor del av dem som fastnar.

Att rökning dödar är det i dag få, om någon, som förnekar. Inte heller att nikotin skapar beroende. Orsaken till att så många röker trots att de känner till riskerna beror framför allt på att nikotinet i tobaken är en starkt beroendeframkallande drog.

Det är därför viktigt att också andra sätt att bygga upp nikotinberoende motarbetas. Det finns självklart skäl att tillhandahålla nikotintuggummi och liknanden till dem som redan är beroende och vill sluta med rökning, men det måste ske under sådana former att inte ersättningsmedlen blir vägen in i ett annat nikotinberoende.

Trots att vi i dag vet att rökning dödar, finns det ändå de som tjänar pengar på att sälja tobak. Som TV4:s Kalla fakta visar pågår också arbetet med att locka in nya kunder i ett dödligt beroende.

Via olika event på krogar försöker man få fler att röka. Att det är en del i marknadsföringen av tobak är tydligt, även om man försöker maskera det som information.

Sverige har under senare år halkat efter i kampen mot tobak. Medan andra länder går vidare och reglerar försäljning och marknadsföring, har väldigt lite hänt i Sverige.

I stället verkar det som Sverige i olika internationella sammanhang närmast agerat emot folkhälsointressen och arbetat för att begränsa inskränkningar i marknadsföringen av tobak.

I många andra länder har det på senare år skett en offensiv mot tobak och rökning, bland annat har cigaretter förpassats under disk i flera länder. I Norge är det till exempel inte tillåtet att visa tobaken utan den förvaras under disk.

Australien har gått vidare och infört enhetliga förpackningar så inte heller de kan användas för marknadsföring. Sverige och regeringen behöver ta nya tag här. Det är dags att sluta att med förstorningsglas leta efter argument för att stoppa insatser mot tobaksföretagen. Det är också dags att ingripa mot den typ av marknadsföring via event som tobaksbolagen nu ägnar sig åt.

Om dagens lagstiftning inte räcker, är det dags att skärpa lagstiftningen. Det finns också anledning att se om inte Sverige skulle kunna lära av andra länder insatser mot tobak. Rökning dödar. Tobaksbolagen tjänar pengar för att få ungdomar att bli beroende av en ovana som på sikt med stor sannolikhet kommer bida till deras för tidiga död. Det finns ingen anledning att gulla med dessa tobaksbolag.