Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SM-rally på Campus i Östersund

Den andra sträckan i helgens SM-rally i Östersund avgjordes i form av en sprintävling inne på Campusområdet. Sträckan mätte cirka 1,3 kilometer och gick i mål nedanför skridskoovalen. Här ser vi ledaren Jerker Axelsson, Trollhättan.

Annons

Arrangerande VMT Jämtland har lanserat årets första SM-tävling som "Winter Rally". Vinterrally är det också, även om förarna var oroliga för att sprintsträckan på Campus i går skulle bli barmaksbetonad.

– Jag var jätterädd att däcken skulle ta stryk när vi gick igenom sträckan på dagen. Då var det asfalt och då såg det inte så bra ut. Sedan gjorde arrangörerna ett jättejobb och lade på snö och grus. När vi körde gick det riktigt bra, berättar Axelsson som kör en Subaru, en gammal VM-bil.

– Min bil är fyra-fem år nyare än till exempel Mats Thorszelius. Mikko Hirvonen har kört två VM-tävlingar med den och den har även gått i Svenska Rallyt för Daniel Karlsson, Rådström och Patrik Flodin. Jag har bättre material än Mats.

Jerker Axelsson är 1.1 sekunder före Vasily Gryazin, Ryssland och 12.2 före Mats Jonsson, Forshaga. De tre står i en särklass inför lördagens sex specialsträckor.

Då blir det dagsljus och lättare att hantera ekipagen. Att köra på kvällstid är inte alltid så lätt.

Varken Mats Thorszelius, Uppsala eller Axelsson gillar att köra fort när det skymmer eller blivit mörkt.

– Jag trivs inte så jättebra i mörker. Det är svårt med fästpunkter, speciellt över krön, när det är mörkt bakom, säger Jerker.

Hur var det att köra en snabb långsträcka och sedan en sprint?

– Allt har sin tjusning.

Den första sträckan runt Lillsjöhögen mätte 3.3 kilometer och var ruskigt snabb.

– Det här är en mycket snabb sträcka, kanske den snabbaste i rallyt tillsammans med Glösa. Vägarna är breda, snabba och fina, berättar presschefen och tidigare kartläsaren Mikael Magnusson.

Mats Thorszelius fyllde i.

– En jättebra sträcka och snabb. Den var nästan overkligt snabb. Vi hade en topphastighet på 209 km/timmen och ett snitt på 120.

Uppsalaföraren var inte helt nöjd med dagen. Ett elfel direkt efter målgång på Campus och på väg till service lär ge tidstillägg.

– Motorn larmade att vi hade dålig laddning och när vi gick i mål dog den helt. Nu lär vi tappa en massa tid.

Bästa jämte är Magnus Strömberg, Nordjämten, på en 21:a plats. Han är femma i sin egen klass, trimmat 2WD.

Totalt kom cirka 90 ekipage till start. Först ut från startrampen i Badhusparken, var deltagarna i JSM, något som Bilsportförbundets hade bestämt.

Anledningen är att man från centralt håll gör en medveten satsning för att synliggöra nästa generation förare.

En av alla deltagare i SM-rallyt tillhör landslagsskiktet i en helt annan sport. Det är pistolskytten i Östersund, Elin Albrechtsson.

I helgen har hon sadlat om till rally. Hon sitter i högerstolen bredvid Offerdals rallyprofil Bosse Hemmingsson. De återfinns i en Volvo 242 i veteranklassen.

Arrangörsklubben, VMT Jämtland, fick förresten ett glädjande besked strax före starten på SM. Bilsportförbundet offentliggjorde nästa års SM-kalender och där finns Östersund med på nytt.

Årets fem SM-deltävlingar ökas på med ytterligare en vintertävling, premiären i Sandviken i februari. Östersund får nummer 2, 27–28 februari.

Niklas Hägg, Hälsinge, är sjua efter dag 1. Han kör en Mitsubishi och har 1.03 upp till ledande Jerker Axelsson.

Ryske Vasily Gryazin svarade för en strålande förstadag. Han skuggar Jerker Axelsson som tvåa, 1.1 sekund bakom. Gryazin tillhör toppskiktet i Europa och är just nu tvåa i EM-tabellen.