Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snabbt världsrekord i snöyra

Under veckoslutet har fartfantomer på diverse maskiner samlats i Ljusnedal för att slå hastighetsrekord. Rekord blev det också då Peter Vestman körde 300 km/h med sin Suzuki.

Annons

I torsdags kördes de första reporna på Ljusnedalssjöns is när Speedweekend drog igång. Sedan har motorer till diverse fordon mullrat fram till lördagens final.

– Torsdagen var en testdag för både förare och oss funktionärer, berättar speakern Peter Norling.

Under fredagen var det sedan strålande sol men i takt med att temperaturen steg så tärde det på banan som blev lite blöt men ändå klart åkbar. När det sedan vankades finaler på lördagen hade såväl förare som arrangörer otur. Ett ihärdigt blötsnöande gjorde att sikten blev dålig, banan moddig och tidtagningssystemets fotoceller fick nog.

Trots allt elände med vädret fick publiken se ett världsrekord, dessutom med länsanknytning då Peter Vestman fick ta hjälp av Per Hansson med att ta fram däck som höll för hans Suzuki Hayabusa 1300 och de omkring 350 hästkrafter som finns i den turbokonverterade motorn.

– De två första dagarna höll inte däcken för honom men till lördagens final använde han däck som jag byggt, berättar Per Hansson som åkte hem till Nälden fram och tillbaka för att fixa världsrekorddäcken under natten mot lördag.

Vestmans första försök på lördagen gick rysligt fort men någon mätning på topphastigheten gick inte att göra.

– Jag hade två GPSar på cykeln och båda stannade på exakt 300 km/h, säger Vestman lite snopet eftersom han själv räknade med att det gick omkring 340 km/h med tanke på varvtal och utväxling.

– När jag fått ytterligare två mätare som skulle fungera i högre farter så blev sikten usel. Men det är ju i alla fall ett världsrekord, summerade Peter Vestman som siktar på att komma tillbaka nästa år.

Även den snabbaste bilföraren, Andreas Martinsson hade vissa problem med sin vassa Audi 80.

– En av de tre bränslepumparna gick sönder så jag törs inte köra mer. Skulle motorn rasa så kostar det en rejäl slant, berättar Martinsson som beräknar kostanden till omkring 200 000 kronor för motorn.

– Karossen var desto billigare men jag tycker inte att det är så noga med att bilen ser bra ut bara den går ruskigt fort.

268 km/h blev toppnoteringen för Martinsson vilket han var nöjd med.

– Jag har byggt motorn själv och det var skönt att se att den håller för ett längre lopp än de drygt 400 meter som jag kör i normala fall.

Ett stort underhållningsvärde hade de olika sparkteamen som fanns på plats. Skaparglädjen verkar helt enorm i den genren.

– Nu får vi hem och meka ett år till, summerade Anders Johansson, team Mobacken.

– Jag tycker att vi är med i den roligaste klassen. Jag menar hur kul är det att köra en Porsche från 2010 i 200 knyck och sedan gå in på restaurangen och äta. Själva tävlingen är ju att komma till startlinjen, menade Johansson.