Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart lanseras kulan som ska få dig att dansa

Den lilla kulan som får dig att dansa är snart här. I februari släpps Oriboo på marknaden.
Se också tv-inslaget i artikelns topp.

Annons

När du vaggar den spinner den, när du skakar den blir den yr och när du vill dansa är den din danspartner.

– Den funkar som en elektronisk kompis, konstaterar Jin Moen, vd och grundare för företaget Movinto Fun i Åre.

I sin hand har hon en rosa kula som sitter i en rem. Kulan, som heter Oriboo, är både ett dataspel och en slags tamagotchi. När Jon Moen rör på remmen får hon svar av sin rosa Oriboo, de små gröna ögonen flyttar sig och den ger ljud i från sig. På bollen finns också en liten skärm, där Jin Moen kan aktivera ett spel om hon vill.

Jin Moen är utbildad danspedagog tillika civilingenjör. 2004 fick hon idén till Oriboo, då hon forskade om hur man kan använda dans i interaktion med teknik.

– Jag ville få ut dansen på ett nytt sätt, alla som vill dansa vill inte gå till en stor sal, säger Jin Moen och tillägger:

– Man kan känna sig klumpig och fumlig när man dansar och många gånger är det knutet till en prestation. Vi ville skapa en situation där det är okej att inte vara en perfekt dansare.

Hon skapade en prototyp av Oriboo, och nu har företaget kommit så långt att en lansering är förestående. Sex spel ingår när man köper en Oriboo, samtliga går ut på att röra sig. Kulan går att ta med sig överallt och om man vill kan man battla mot sina kompisar. Målgruppen är unga tjejer.

– Det finns så få coola spelprodukter för tjejer på marknaden, om man generaliserar. De flesta spel är gjorda av män för män. För tjejerna är designen jätteviktig, säger Jin Moen.

Karl-Petter Åkesson, som jobbar med spelutveckling och design håller med.

– Men vi försöker inte göra den bling-bling-gullig. Den ska vara cool.

Stor som ett äpple väger Oriboon lätt i handen. Första spelen som går att köpa finns i rosa, men senare ska de släppas i både vitt, svart, grönt och turkost. De första rosa spelen kommer först i februari, men redan nu går de att förbeställa på nätet. Målet är att sälja 50 000 stycken första året.

Sedan hon kom på idén för sju år sedan har flera stora spelbolag släppt interaktiva spel som även riktar sig mot tjejer. Till exempel Nintendo Wii har spel med både sång och dans där unga tjejer är en stor målgrupp.

– Vi ser det som en fördel för oss att marknaden har utvecklats mot tjejer. Fördelen med vår produkt är att man inte behöver stå framför tv:n, den är mobil, säger Jin Moen.

Nu ligger fokus på lanseringen, senare kommer fler avancerade spel släppas. Jin Moen visar hur spelen går till: Oriboons ögon visar åt vilken håll hon ska röra armarna eller till exempel om hon ska hoppa eller snurra runt. När spelomgången är över får hon poäng.