Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snävt urval bland årets nominerade till August

På måndag delas Augustpriset ut. Bland de nominerade barn- och ungdomsböckerna dominerar bilderböckerna stort, med fem av sex titlar. Och visst, var och en för sig är dessa bilderböcker konstnärligt och litterärt berömvärda.

Annons

• Man kan inte annat än beundra Eva Lindströms illustrationer i kombination med Barbro Lindgrens text i "Nu leker vi den fula ankungen" (Rabén & Sjögren), med tydliga intertextuella kopplingar till H C Andersens "Den fula ankungen".

Eva Lindström, som var en av Augustvinnarna i barn- och ungdomsklassen ifjol, är också nominerad för "Vi är vänner" (Alfabeta), där hon finstämt låter berättelsen följa årstidernas cykel.

• Joar Tiberg står för text och Sara Lundberg för illustrationerna i "Vi springer" (Rabén & Sjögren), en bilderbok om två barn som en dag börjar springa. De springer genom världen, både den verkliga och fantasins.

Livslusten och glädjen är påtaglig i denna bok, som också rymmer dysterhet och ensamhet, precis som livet självt. Men kanske är det ändå friheten som utgör det viktigaste budskapet.

• Precis som dessa två barn rör sig Tilly, i "Tilly som trodde att…" (Rabén & Sjögren) av Eva Staaf och Emma Adbåge, genom samhället. Hon funderar över varför olika familjers hem skiljer sig åt så mycket.

Hos somliga finns det ingen mat, hos andra är det smutsigt. Hemma hos kompisen Tage är det alltid tyst och mörkt. Hans mamma säger att man lär sig att allt inte är så roligt när man blir stor.

Men är det verkligen så stor skillnad på att vara liten och stor? Kanske inte ändå, blir Tillys slutsats i denna bilderbok där människor från skilda samhällsklasser och kulturer skildras.

• Årets mest experimentella bok är Malin Axelssons och Klara Perssons "Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn" (Urax).

Juryn säger i sin motivering att allt kan hända i denna bilderbok, som kan läsas som ett laborerande med formen, men som också kretsar kring frågan om vem man egentligen är och kommer att vara, och inte minst varför!

• Dessa fina och läsvärda bilderböcker till trots kan jag dock inte låta bli att undra vart alla fina exempel på böcker från andra barn- och ungdomsgenrer har tagit vägen, sådana som också borde ha varit kandidater till att få en plats i årets August-sextett.

Sandra Beijers ungdomsroman "Det handlar om dig" (Rabén & Sjögren) är till exempel en välskriven och tankeväckande bok om ung kärlek, skildrad ur en ung flickas perspektiv.

Mats Berggrens "Onsdag kväll strax före sju" (Opal) är en angelägen roman om mångfald, men också om viktiga livsval. Vilka mekanismer är det egentligen som styr oss i våra val? Varför lyckas vissa, medan andra går under?

Och varför platsade inte Per Nilssons framtidsskildring "Otopia" (Rabén & Sjögren), om Miqi som är med och skapar den nya världen – fri från alla de problem och orättvisor vi har i vår egen tid men där ändå regler skapas som man inte ostraffat kan bryta mot?

Det är en mästerlig skildring som ställer viktiga frågor om vad det innebär att vara människa, om vilket ansvar vi har inför varandra och om – inte minst – huruvida det egentligen är möjligt att skapa en värld utan att nya barriärer skapas.

• Nu kanske den noggranne läsaren har märkt att en av årets nominerade titlar ännu inte har nämnts. Jakob Wegelius gorilla Sally Jones är tillbaka i en fristående uppföljare till tidigare Augustvinnande "Legenden om Sally Jones".

I denna nya bok, "Mördarens apa" (Bonnier Carlsen), är det Sally själv som berättar. Hon tar oss med på en vindlande färd, på vilken vi hamnar mitt i 1910-talets Portugal där kungen är avsatt och republik har utropats.

Färden går vidare mot Indien, där Sally tillbringar en spännande tid. Men berättelsens ram utgörs av en rafflande deckarhistoria, som tar sin startpunkt i det faktum att Sallys gamle skeppare Chiefen åtalas för ett mord, kring vilket allt fler frågetecken börjar väckas.

Det dröjer emellertid flera hundra sidor innan sanningen kommer i dagen i denna fascinerande skröna som för tankarna till äldre tiders spännande pirat- och äventyrsskildringar.

Wegelius´ berättarkonst får blomma ut ordentligt i denna bok, som torde fungera utmärkt för gemensam familjeläsning.

Och vem vet, kanske är det detta befriande osannolika allåldersäventyr som mitt bland alla bilderböcker kniper årets Augustpris.