Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snö och kyla på gång inför Arctic Cat Cup

Europas största och mest långlivade snöskotercrosstävling står för dörren, för 43:e året. Men riskfaktorn var hög innan klartecknet kom.

– Visst har jag varit orolig, säger Johan Olofsson, tävlingsansvarig.

Annons

Helgens upplaga av Europas största crosstävling var länge i farozonen, men i förra veckan kom snö och även rapporter om kallare väder.

– Jag var orolig eftersom det var så många plusgrader. Risken var att de snöhögar vi hade skulle frysa ihop och det skulle bli hårt, berättar Johan.

Väderprognoserna talar om snö och kyla de närmaste dagarna. Rena lovsången för arrangörsgänget, som dessutom är oerhört tacksamt för all hjälp man fått de senaste dagarna.

– Det är så fascinerande i Östersund. Privatpersoner och folk från näringslivet ringer och erbjuder sig att hjälpa till. Antingen med snö eller annat för att vi ska kunna få hit all snö, säger Johan Olofsson.

Den enda förklaringen är att motor/snöskoterfamiljen i Östersund helt enkelt är väldigt stor och medkännande. Arctic Cat Cup har arrangerats i obruten följd i 42 år och ingen vill att kedjan ska brytas.

Lojaliteten i Östersunds SSK är också stor. Tiotalet man har tagit en veckas semester för att jobba på Gräfsåsens tävlingsbana.

ÖSK nöjer sig inte enbart med att ha tillräckligt med snö. Man vill ha ännu mer.

– Vi har sagt att vi ska ha oerhört mycket snö på vår bana. Då blir den som mest utslagsgivande och då krävs det tajming, kondition och förmåga att hitta rätt linje från förarna.

Därför har Olofsson och de övriga bestämt sig för att investera i cirka 400 lastbilslass med snö. 300 är redan inkörda medan de resterande 100 fraktas in fram under de sista två dagarna.

– Totalt sett får vi mer snö än i fjol, säger Johan Olofsson med nöjd min.

Det kommer att passa förare som Marcus Ogemar-Hellgren, vars starka fysik och tekniska körstil gynnas av att banan blir gropig.

– Jag gillar när det är gropigt och tekniskt. Annars blir det svårare för mig, säger Marcus, vars mål i år är att förbättra sjundeplatsen från fjolårets VM.

Årets VM avgörs i två deltävlingar; i Skellefteå och i Finland.

Hur viktig är annars årets säsong?

– Klart att den är viktig för det fortsatta samarbetet med sponsorer. Men man måste ha kul också. Det är därför man håller på.

Ogemar-Hellgren och Marcus Johansson (Pro Open) samt Pontus Engström (Pro Stock) är nog ÖSSK:s tre främsta hopp i tävlingen. Totalt kommer runt 25 länsförare till start.

Stora delar av den svenska eliten kommer till Gräfsåsen. De som saknas är de som kör på heltid i USA, till exempel Petter Nårsa.

Den stora profilen är förra VM-guldmedaljören Emil Öhman som är tillbaka i Sverige efter fem år i USA. Han gör säsongspremiär i helgen.

– Vi ser ut att landa på cirka 250 startande. Det är lika många som 2012, avslutar Johan Olofsson.

Kan du andas ut nu, när snön och kylan kommer?

– Njaee, bara jag får sova ut på måndag är jag lugn.