Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snurrigt kring isbrytaren Oden

Samtidigt som våra hav isar igen har Sjöfartsverket gjort som myndigheten brukar: Låtit Sveriges största isbrytare Oden stäva iväg mot Antarktis på forskningsuppdrag.

Sjöfartsverket tjänar 20 miljoner kronor på den manövern, fin-fina kulor in förstås när utländska polarforskningsexpeditioner betalar.

”Ingen fara”, tyckte i går morse rederichef Tomas Årnell, som inte tror att Odens kapacitet behövs.

Vad ska då Sverige med sitt 108 meter långa flaggskepp till isbrytare överhuvudtaget, kan man undra?

Det känns som när Trafikverket för ett antal veckor sedan började tala om god tågberedskap inför vintern. Och hur blev det? Jo det vi väl alla redan – kaos, urspårare tåg, inställda tåg och evakuerade tåg på linjen var och varannan dag.

Redarföreningen är inte nådig i sin kritik över att Oden dragit till polarisen. Redarna minns fjolårsvintern med fasa. Då fastnade färjor och båtar i isarna både här och där.

Hur Sjöfartsverket tänker är svårt att greppa – om de ens räknat med ännu en svår vinter till sjöss. Snurrigt är det hur som helst om vår kraftfullaste isbrytare inte ska vara i tjänst på hemmaplan när det verkligen behövs.