Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Socialtjänsten bemöter kritiken

Marika Sahlin, områdeschef på Socialtjänsten beklagar att hemlöse Hans Gustafsson upplever att de inte längre ser människorna de hjälper.
– Vi är medvetna om riskerna och jobbar med dem hela tiden, säger hon.

Annons

När Socialtjänsten i Östersund avslog hemlöse Hans Gustafssons ansökan om ekonomiskt bistånd med hänvisning till att han inte kunde visa upp ett hyreskontrakt tog han dem till domstol och vann. Nu är han kritisk mot den ökande specialiseringen inom myndigheten, som han anser resultera i att handläggarna tappar fokus på människorna de hjälper och bara ser till paragraferna i sina respektive delområden.

Marika Sahlin, som är områdeschef på Östersunds Socialtjänst, beklagar att han känner så.

– För det mesta är ju specialiseringen en fördel eftersom den innebär att vi alla blir bättre på våra områden, säger hon, men tillägger att hon också medveten om de risker som Hans Gustafsson pratar om.

– Vi strävar alltid efter att få en helhetssyn på de människor som kommer till oss och att de som kommer till oss ska känna sig sedda och förstådda. Och om man upplever att det inte fungerar ska man ta upp det med oss så vi kan se vad vi kan göra åt det, säger Marika Sahlin.

En anledning till att Socialtjänsten är organiserad som den är i dag och inte som förr, då en och samma socialsekreterare skötte allt runt en person, är att det finns riksnormer som kommunerna rekommenderas att följa för att verksamheten ska vara rättssäker.

Men ingen är felfri och om någon upplever sig ha fått ett felaktigt beslut av Socialtjänsten rekommenderar hon att man gör precis som Hans Gustafsson gjorde.

– Det är bra att folk överklagar beslut som de inte förstår och att tveksamma beslut blir genomlysta av en domstol kan ju till och med var med och utveckla vår verksamhet, säger hon.