Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Solen ger inte bara energi

Vårvintern och våren väcker livsandarna hos de flesta.

Men för en del är de allt ljusare dagarna en plåga, de försjunker i nedstämdhet.

Annons

Inom vården och den medicinska vetenskapen talar man om "årtidsbunden depression".

Det är när människor blir nedstämda och påtagligt trötta främst under senhösten och vintern. Men symtomen förekommer hos människor även under våren och sommaren.

En teori är att människor påverkas av skiftningen mellan ljus och mörker, för "vår-" och "höstdepressioner" blir vanligare ju längre norrut - och söderut - från ekvatorn man kommer.

I länder där dygnen inte växlar så mycket i längd är det ovanligt med årstidsbundna depressioner.

Troligen påverkar halten av hormonet serotonin årstidsdepressionerna.

En effekt av för lite serotonin är nedstämdhet.

Men det kan också handla om andra depressionstillstånd; med en väldig trötthet som inte lindras av att man sover mycket, koncentrationssvårigheter, sämre förmåga att uppleva glädje, och tappat intresse för att göra sådant man tidigare gillat.

Har man de här symtomen och är nedstämt längre tid än två veckor bör man söka hjälp, på sin hälsocentral eller inom psykiatrin.

Det kan krävas antidepressiva läkemedel eller annan behandling för att man ska lyftas ur det tunga.

Är det riktigt illa och man ifrågasätter meningen med att leva ska man söka hjälp akut.

Vad du kan pröva själv för att må bättre

• Var ute mycket, även om det är mulet.

Dagsljuset höjer halten av serotonin som benämns som ett "måbrahormon".

Om man nu inte riskerar snöblindhet i solljusa fjälltrakter bör man inte ha på sig solglasögon eller färgade linser. De stänger ute ljuset.

• Rör på dig, motionera.

Det stärker kroppen och ökar halten av endorfin, ett morfinliknande kroppseget hormon, och ökar välbefinnandet.

• Sluta drick alkohol, åtminstone ett tag.

Alkohol förstärker depressiva symtom.

Källor: "1177 Vårdguiden" i samarbete med Stockholms läns landsting

Psykologiguiden.