Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sony och Microsoft i kamp om Gamex-besökarna

En spelmässa i internationell klass. Det är det första som slår en när man kommer innanför dörrarna.

Annons

Gamex hålls för tredje året i rad på Kistamässan, belagt i Kista Science Tower, denna mäktiga glasmonolit mitt i den annars rätt slätstrukna företagsstaden.

De stora dragplåstren för årets mässa stavas, föga förvånande, Sonys Playstation 4 och Microsofts Xbox One. Både PS4 och Xbox One släpps i höst i större delen av världen (Sverige får dock vänta till våren på nya Xbox) och med det inleds nästa generation av spelkonsoler.

Vid öppningen av mässan var trycket så hårt att en av dörrarna gav vika, berättar pressansvarige Joakim Gerhardsson – uppvuxen i Bergsviken, Jämtland.

Kön för att spela "Killzone: Shadow Fall" är mässans längsta, dag efter dag. Det är ett förhållandevis traditionellt FPS (skjuta springa rädda gisslan hoppa skjuta springa ad infinitum).

Men det glimrar till både grafiskt och spelmekaniskt tillräckligt ofta för att det faktiskt ska känna som ett spel för nästa generation. Den nya handkontrollen är också en glad överraskning i dess ganska ljuvliga ergonomi.

Microsoft erbjuder inte samma behagliga upplevelse som Sonys blåa inhägnad med sittplatser – här står man i stället upp och kanske försöker tränga sig in i någon klunga framför ett av fyra spel.

Först, med spelet "Ryse", är Xbox One-dosan lite av en besvikelse, mindre än väntat.

Jag försöker vänja mig. När jag senare plockar upp "Forza Motorsport 5" känns handkontrollen mycket bättre – dess små vibratorer i axelknapparna används på ett intressant sätt som drar in mig i spelvärlden inte enbart genom mina ögon.

Ett stenkast från de två giganterna (Sony och Microsoft står "vägg i vägg") ställer Högskolan i Skövde ut spelet "Grief", utvecklat av Tarhead Studio, studenter på skolan som läst speldesign och -programmering.

Det allt annat än "Super Mario"-glada plattformsspelet skildrar de fem stadierna av sorg, i design, musik och spelmekanik. Designern Emil Helge förklarar hur exempelvis stadiet/banan "Anger" har gjorts så svår att spelaren troligen själv kommer frustreras och uppleva – just det, ilska. Men samtidigt precis lagom svårt för att man faktiskt ska klara det, fyller kollegan Viktor Blomqvist i.

Den variationen blir talande för Gamex i sig – det är en mässa där såväl företag som små studentstudios kan rymmas, redo att låta dig resa in i en annan verklighet för ett tag.

Nästa steg i virtual reality, skärmglasögonen Oculus Rift, skapade långa köer. Här testar ÖP:s reporter tekniken genom spelet "Unreal Tournament 3".

Både Microsoft och Sony närvarade på mässan och drog många besökare med sina konsoler för nästa spelgeneration.

Viktor Blomqvist och Emil Helge från Tarhead Studio har stud-erat på Högskolan i Skövde och ställde ut sitt spel "Grief".