Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spännande och levande stilleben ur klassiska motiv

Klassiska stilleben är sällan så spännande som på Galleri S just nu. Drejeriet firar 25 år. Och till helgen blir det ett ännu större jubileum …

Hans Lif besöker just nu Galleri S för tredje gången. Som målare arbetar han med komposition och färg. Han söker sina motiv i vardagen och för in dem på duken med en väldigt säker målarhand.

Det är märkligt att se dessa målningar, som på ett plan föreställer vardagligheter som burkar med diverse inläggningar, blommor, kvistar, klassiska tennkannor eller diverse bakverk, och hur de vardagliga motiven sedan blir så levande och fascinerande där i oljefärger på sina dukar.

Hans Lif sysslar på ett ytligt plan med att måla stilleben. Han söker sig fram i sin omgivning och stjäl lite motiv här och lite där. Sedan sätter han snurr på färgpalettens färger och driver fram motiven med ljussättningar, kompositioner, skuggor och en väldig känsla för gränslandet mellan det abstrakta och det avbildande. Resultaten blir ibland rent häpnadsväckande tilltalande.

Stilleben med betoning på ordets senare del. Det här är ett väldigt levande och oupphörligen fascinerande måleri. Vardagligheter, stilleben och ändå så fängslande. Hans Lif verkar ha väldigt kul på jobbet och han förmår också förmedla den känslan.

I Stockholms tunnelbanor kan man se prov på en annan sida av Hans Lifs konst. Fridhemsplans tunnelbanestation präglas av Ingegerd Möllers fina konst. Men förutom de fasta konstinstallationerna har man nu också börjat med konst som ska sitta uppe kortare tider och som sprängs in mellan reklamaffischerna. De trycks i samma format som reklamen och i svartvitt.

Där på Fridhemsplan hänger sedan sommaren 2011 och fram till juni 2012 konst av Hans Lif. Han kallar det ”Covers”. I den bildserien ”Covers” har Hans Lif låtit sig inspireras av målningar han sett i konstböcker och med hjälp av en rund skumgummipensel och tusch har gjort sina egna tolkningar av några av de ansikten han fastnat för.

På Galleri S hänger nu dessa ”Covers” i det inre rummet. Här är de i originalformat. Och att det är lånat från gamla mästare som Rembrandt, Cezanne, Tizian, van Gogh och andra är kanske inte alltid så lätt att se. Men de tjocka svarta strecken på det vita papperet har en omedelbarhet i uttrycket som tilltalar.

Men när de här på väggen är i normalformat blir de ändå mer som ”vanliga” grovhuggna teckningar hur smarta linjerna än är och hur skickligt det enkla kan fånga det svåra. Uppblåsta på reklamtavlorna i tunnelbanan blir de så mycket mer och skickligheten i fångandet av bilderna blir så mycket mer gripande.

Utställningen på Galleri S hänger kvar till 4 april.

På Drejeriet firar man i år. Så här skriver man på sin hemsida: ”Som en förlängning av 25 års gott samarbete bygger vi nu vidare... Tillsammans bygger vi en skulptur i lera i galleriet; varje dag kommer den att växa, förändras, utvecklas. Drejeriets butik och galleri drivs som ett kooperativ utifrån de gemensamma krafter som vi har tillsammans. Nu omsätter vi det i lera – allas vårt favorit- och huvudmaterial”.

Experimentell skulptur kallar man det som ska ske. Och allt ska dokumenteras och kunna ses på Drejeriets hemsida. Projektet ska pågå fram till 21 april. Då avslutas allt med ”Finissage” – fest och vernissage och projektavslutning på en och samma gång.

I lördags låg det bara säckar med lera på golvet inne i gallerilokalen. Arbetet hade inte riktigt börjat. Men idén verkar kul och kooperativet Drejeriet innehåller så otroligt många skickliga keramiker att resultatet ska bli riktigt spännande att följa.

Svenssons Ramar visar sedan någon vecka grafik av Susanne Frunck. Det är serigrafier som monotypi – det vill säga att varje tryckt bild blir unik. Temat är ”Alger” och det är en finstämd lek med mönster och färger som visas. Utställningen är inte särskilt omfattande. Men bladen som visas har en skön känsla för färg. Särskilt användandet av rosa, och lekfull form och samtidigt visas vad även havet vid våra kuster kan innehålla.

I år fyller både Jamtli och Jämtlands läns konstförening 100 år. Jämtlands läns konstförening firar med att på Jamtli visa en jubileumsutställning som presenterar konst som föreningen har samlat under åren. Det blir ett urval av konstsamlingens runt 2000 verk som kommer att visas upp i en masshängning. Tätt, tätt, sida vid sida ska verken hängas.

Ett ständigt klagomål, som konstkrönikan får höra flera gånger per år, är att Jamtli och Konstföreningen för sällan visar sina samlingar. Det verkar i förväg som att man nu satsar hårt på att tysta den typen av kritik och därför ska visa så mycket som väggarna tål. På söndag 25 mars blir det i vart fall vernissage för utställningen ”100 år och hundra konstnärer”. Boken om konstsamlingen släpps senare i år. Planerad utgivningsdag blir torsdagen 24 maj.

Jamtli kommer sedan att fira sina 100 år med start 17 juni. Det blir då invigning av den helt nya utställningsmiljön ”Det moderna samhället 1975”. I den nya miljön är tanken att det moderna familjelivet ska upplevas i villan på Körsbärsvägen 75, pensionärstillvaron i lägenheterna från Myrviken och grönavågens annorlunda livsideal i skogstorpet. I den nykonstruerade upplevelseparken ”Fem myror är fler än fyra elefanter” ska det bli latjo-lajban med rosa elefanter, lekfulla uppträdanden, hemliga pusstunnlar och igelkotten Ivar ...