
Sponsring av ÖFK sticker i ögonen

Kommunala Östersundshem har börjat sponsra ÖFK, där Östersundshems vd också är ordförande.
Sponsring måste ske med försiktighet, eftersom det är hyresgästernas pengar det handlar om.
På vilket sätt är sponsringen till gagn för Östersundshems hyresgäster? Runtom i bostadsområdena finns andra idrotts- och kulturföreningar. Om de fick sponsring av Östersundshem skulle nyttan för hyresgästerna bli tydligare.
Att sponsra elitlag är knappast en viktig uppgift för ett kommunalt bostadsbolag.
Det finns exempel på insatser som sommarjobb åt ungdomar och nya utomhusaktiviteter i bostadsområdena, där Östersundshem kan marknadsföra sig som ett gott exempel.
När hyresgäster får höra att Östersundshem saknar pengar till satsningar i bostadsområdena sticker därför sponsringen till ÖFK många i ögonen.
Ett allmännyttigt bolag i en kommun med lång bostadskö och bostadsbrist ska inte behöva göra reklam för att få fler hyresgäster. Bolaget borde i stället satsa på att utveckla boendekvaliteten för de befintliga hyresgästerna.
Här anser vi som förtroendevalda i Hyresgästföreningen att Östersundshem borde ta fasta på önskemål från hyresgäster i bostadsområdena, och göra satsningar som efterfrågas.
Har Östersundshem en tillräcklig öppenhet kring sin sponsring? Finns det en fastställd sponsringspolicy, eller sker tilldelningen godtyckligt?