Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stefan Hallgren svarar Thomasson

Karin, argumentet "kommunen får inte gynna enskilda företagare" som ursäkt för att inte skapa bättre förutsättningar för de nya kreativa näringarna låter ju nästan rimligt vid första anblick.

Annons

Om det inte vore för att det är helt felaktigt.

Skidskyttet är t.ex. ett område där kommunen genom en strategisk handlingsplan och investeringar i hundramiljonersklassen omvandlar skattemedel till gynnande av hundratals enskilda företag, allt inom lagens ramar. TV-bolag, läktaruthyrare, transportföretag, cateringfirmor, elfirmor, privata entreprenörer o.s.v. för att därefter indirekt såklart gynna enskilda idrottares aktiebolag (som de alla har givetvis).

Programmering, spelutveckling, filmskapande, foto, mediadistribution i sociala medier, datorskapad musik och artisteri, ljud- och ljusteknik, 3D-modellering och vanligt musicerande är alla fritidsintressen hos unga idag.

Precis som gymnastik eller skidåkning.

Därför måste det ingå i en kommuns kärnstrategi att skapa goda förutsättningar för dessa också.

Kanske i form av flera mindre lokaler, egen kommunal administration och en stadig ström driftsmedel.

Precis som till skidskyttet...eller för all del, Isarean, där det också kommer att arbeta heltidsanställda utövare med egna företag, som får lokaler av kommunen samt ismaskiner, och annan kringservice betalt.

Fritidsutövarna följer med på köpet. Precis som det skulle kunna vara inom kulturnäringen. Eller gör det för fritidsutövarna om det känns bättre, så följer proffsen med på köpet. Samma sak.

Vid en satsning på de digitala kulturnäringarna följer nya årsarbeten, nya behov av mer kvalificerade kurser hos MIUN igen och grundandet av en ny skattebas i yrkesområden som alla, inte bara atleter och specialister, kan hoppas på arbete inom. Andra städer ser detta hända nu, varför inte Östersund?

"Men hur blir det med den vanliga, klassiska kulturen då Stefan?" kanske någon frågar.

Ja, man kan inte satsa på den heller utan att gynna enskilda företagare.

De utövande seriösa musiker som finns kvar är nästan alla egna företagare med aktiebolag numer. Den statliga kulturplattformen från 70-talet har både vänster- och högerregeringarna använt nästan 30 år till att helt avveckla sedan dess, så det finns inte mycket att stoppa in i ett klassiskt konserthus längre. Vi måste tänka större.

De nya breda kulturnäringarna är pengar på banken, jobb i sikte och en riktig prestigesektor att erövra. Det, behöver Östersund göra. Jag hjälper gärna till!

Jag tycker så här Karin: Kunde ni göra det för idrotten, kan ni göra det för den nya kultursektorn också.

Rättviseskäl och förbättringar i det allmänna samhällsklimatet skulle räcka som argument, men som jag ser det är det en tillväxtfråga. Börja inte med ett hus, börja med en tillväxtplan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons