Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stolt kulturarv låter sig inte kidnappas av extremer

Annons

Nya tider, en höger- extrem nättidskrift, beskrev i ett inlägg spelmansstämmor som en fröjdefull syn. ”Här lever den gamla hederliga svenska värdegrunden kvar och folket kan i tusental umgås i fred och harmoni – såväl nyanlända som polis och ordningsvakter är en sällsynt syn.”

Artikeln är inte den enda i sitt slag. Den ”etniska homogeniteten hos besökarna” är ett av extremisterna populärt uttryck att använda som säljande argument för ett besök på en spelmansstämma eller en folkmusikfestival.

Man försöker bygga upp en bild av att folkmusiken och spelmansstämmorna är ur-ariska företeelser som passar den rasistiska berättelsen perfekt.

Det är inget nytt påfund, det här att olika politiska, mer eller mindre ondskefulla, grupperingar försöker annektera folkmusiken och spelmansstämmorna för egna syften.

Som spelmansstämmorna i Hälsingland, Delsbostämman, Bingsjöstämman och Bodastämman, skriver i den appell man tillsammans med Folkmusikens hus har skickat ut, använde 30-talets nazister folkmusiken för att manifestera den ariska kulturen, medan vänsterrörelsen adopterade folk- musiken under 70-talet som ett uttryck för det arbetande folkets musik i motsättning till fiendens musik, den kommersiella amerikanska.

Ingen bryr sig om vad utövarna själva vill.

Och likt inlägget på Nya Tider tycker dagens högerextrema grupper att folkkulturen är en ren och nationellt avgränsad svensk kultur.

Vilket bara visar på deras okunnighet. Folkmusik har fått influenser från alla håll och kanter under århundraden.

Den utvecklas och berikas i möten med olika kulturer. Faktum är att folkmusiken inte vore någonting utan yttre influenser.

Vidare försöker höger- extremisterna förmedla bilden av att vara folkmusikens främsta företrädare och försvarare.

Folkmusikerna håller inte med, över huvud taget. Musiken, och hela kulturen runt den, är inkluderande.

För att visa motståndet manifesterar nu de ovan nämnda spelmansstämmorna för mångfald och mot främlingsfientlighet, bland annat genom ett märke att bära på rocken.

Roland Hamlin, kontaktperson för Delsbostämman, kommenterade tidigare i veckan risken för att en förändring av programmen av stämmorna, som också kommer att ha ett starkare mångfaldsperspektiv framöver, kan tas illa upp. Han sa då:

– Det kan hända. Men jag ser inte det som ett skäl för att vi inte ska tala om vad vi tycker.

Helt rätt. Är vi stolta över vårt kulturarv, precis som vi kan se dess betydelse både i nuet och i framtiden, kan vi inte tillåta att extrema typer kidnappar det i ytterst grumliga syften.