Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stor musik av det lilla med Sparf och Härenstam

Spheres med Duo Sparf/ Härenstam
Birka

Annons

Knäppt och oknäppt. Kan man säga så? Lite vanvördigt är det när det gäller klassiskt musik i den högsta skolan som vi fick lyssna till med Duo Sparf/Härenstam i aulan på Birka i går kväll. Men man både knäppte och stråkade ju på sina instrument. Och musiken var både knäpp och inte.

Till det knäppa hörde Albert Schnelzers (1972-) ”Spheres” och Staffan Mossenmarks (1961-) ”From Tuscany to Barents Sea”. Två verk specialskrivna för den fenomenala duon. Verk som kräver både av instrumentalisterna och lyssnarna. I ”Spheres” fick Sparfs stjärnsprakande fiol luta sig mot Härenstams mer jordnära gitarrkomp. Fiolgnissel och gitarrknäpp avlöste mer harmoniska och rytmiska partier. Virtuosa solosekvenser och instrumentala pikanterier. En uppvisning i respektive instruments uttrycksförmåga. Svårgripbar musik liksom Mossenmarks From Tuscany med digitala ljudkulisser som instrumenten arbetade mot. Instrumental singback. Suggestivt ljudexperimenterande som inte heller det gav djupare behållning. Det gjorde i stället Paganinis lilla Sonata no 4. Ett sensuellt stycke musik med sadomasochistisk accent. Viss misshandel av fiol ingick liksom rivande nagelpizzicato. Härliga flageolettepartier och hisnande snabba studs och höjdupplevelser.

Nils-Erik Sparf fick visa sin bredd och sitt kunnande på fiolen. Han har eller har haft de flesta tunga konsertmästaruppdragen inom de svenska orkestrarna. Gitarristen David Härenstam fick visa sin förmåga i variationer av Ponce. Pastoral musik förmedlad med mycket känsla och instrumentkunnande. Tillsammans framförde duon Romans sonata e-moll. Verket fick en lite fladdrig gestaltning där man önskat mer distinktion i fiolen.

Duomusik på fiol och gitarr är enormt utlämnande och krävande. Varje detalj avslöjas obarmhärtigt. Det krävs instrumentalister som Sparf och Härenstam för att våga och kunna göra stor musik av det lilla.