Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor skillnad på sopavgifter

Annons

För sophämtning är Härjedalens kommun indelad i A-, B- och C-områden. För alla gäller en grundavgift på 600 kronor per år till vilken det kommer hämtningsavgifter.

I A-områden gäller behovstömning, det vill säga man betalar per tömning. I C-områden lämnar fastighetsägaren sin sopsäck på kommunens återvinningscentral och betalar för varje säck.

För fritidshus i B-områden gäller en årlig hämtningsavgift på 2 050 kronor (plus grundavgift), med undantag för fastighetsägare bosatta i kommunen, vilka, som det står, betalar sammanlagt 1 000 kronor per år, vilket rimligen innebär 600 kronor i grundavgift och 400 i hämtningsvgift.

Det innebär således att grannar i området, beroende på var man är bosatt, betalar vitt skilda hämtningsavgifter.

För att ta två ytterligheter:

• En lägenhetsinnehavare, fast bosatt i kommunen, som vistas i sitt fritidshus stora delar av året och lämnar 30 soppåsar per år, betalar för hämtning av dessa 400 kronor per år.

• En annan lägenhetsinnehavare, fast bosatt i en annan kommun, som vistas i sitt fritidshus en vecka per år och efter noggrann sortering lämnar en påse under veckan, betalar således för hämtning av den påsen årligen 2 050 kronor, eller med grundavgift 2 650.

K. Mattsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons