Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora brister i teknikundervisningen

Annons

debatt Sverige är ett litet och tekniktungt land där företagens förmåga att utveckla och exportera världsledande produkter är en förutsättning för fortsatt höga ambitioner för skola, vård och omsorg.

Men för att vara konkurrenskraftiga måste företagen kunna anställa medarbetare med rätt utbildning. Tyvärr visar en ny granskning från Skolinspektionen att skolans teknikundervisning dras med stora brister.

Skolinspektionens granskning visar att alla elever inte får en likvärdig teknikundervisning och att den sällan knyter an till elevernas intresse, behov och erfarenheter inom teknik.

Lektionernas oförmåga att ta tillvara på elevernas teknikintresse gör att elevernas, särskilt flickornas, intresse sjunker. Innehållet i undervisningen och undervisningstiden varierar stort mellan skolor och i många fall framgår inte ens hur många timmar som är avsatta för teknik i skolornas timplaner.

Företag som Wipro och Hallströms betyder mycket för Jämtland. För att få fler ungdomar att välja industrirelevanta utbildningar krävs nu en rejäl satsning på att lyfta grundskolans teknikundervisning.

Allt är inte mörker. De kommuner som vill ge sina lokala teknikföretag bästa möjliga förutsättningar att fortsätta bedriva en kvalificerad och internationellt konkurrenskraftig verksamhet har goda chanser att lyckas.

De flesta elever är intresserade av hur teknik fungerar och de tycker att det är ett intressant skolämne. Många lärare har dessutom ett stort intresse för kompetensutveckling och fyra av fem som undervisar i teknik vill fortbilda sig. Kommunerna bör därför:

1. Garantera alla elever 200 timmar teknik i grundskolan.

Enligt timplanen delar kemi, fysik, biologi och teknik på 800 timmar från årskurs 1 till 9. Men teknikämnet får ofta alltför få timmar eller blir sporadiskt hänvisat till vissa årskurser. Det gör att undervisningen saknar en röd tråd.

2. Ge tekniklärarna mer tid för planering och utveckling.

Teknikundervisningen måste utgå ifrån eleverna och knyta an till deras erfarenheter och frågor om vad teknik är och hur den används i samhället.

3. Skaffa fler behöriga tekniklärare.

Teknikundervisningen behöver bedrivas av utbildade tekniklärare. Och intresset för att vidareutbilda sig är stort bland både behöriga och obehöriga tekniklärare. För att ta tillvara på detta engagemang måste kommunen och huvudmän bestämma sig och ge de lärarna som vill både tid och råd att vidareutbilda sig.

Varje år lägger Teknikföretagen stora resurser på aktiviteter och lektionsmaterial till teknikundervisningen. Men nu måste kommunerna ta sitt ansvar. För det är i dagens skola som vi hittar såväl morgondagens medarbetare som morgondagens skattebetalare.

Lars-Olov Johansson

teknikföretagen Region Norr

Nils-Åke Hallström

C. Hallströms Verkstäder AB

Barry Smith

Wipro AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel