Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora brister inom IVO:s tillsyn

Inspektionen för vård och omsorg brister i sin tillsynsverksamhet, enligt Statskontoret.

Speciellt bekymmersam är utvecklingen av klagomålen inom vården.

Annons

IVO tog över tillsynen över socialtjänst och sjukvård i juni i fjol. Sedan dess har handläggningstiderna ökat. Just nu finns 10 000 öppna ärenden, varav den största delen rör enskildas klagomål mot hälso- och sjukvården.

För närvarande är nästan hälften av de pågående klagomålsärendena mot vården äldre än ett år. Detta innebär ett rättssäkerhetsproblem för både patienter och anmäld vårdpersonal, enligt Statskontoret som tycker att utvecklingen av klagomålen inom vården är bekymmersam.

Statskontorets uppföljning av myndigheten visar att IVO fortfarande saknar ändamålsenliga IT-system för styrning och uppföljning av verksamheten. Det går till exempel inte att via systemet ta reda på om det finns återkommande brister hos en vårdgivare.

IVO saknar också metoder för att ta reda på hur enhetligheten i handläggningen ser ut, vilket är avgörande för att kunna skapa en enhetlig tillsyn.

– IVO bör ge högsta prioritet åt att utveckla fungerande IT-system för ärendehantering och uppföljning. Det är en förutsättning för att myndigheten framöver ska kunna bedriva en effektiv och rättssäker handläggning, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.