Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storsatsa på tågen i Norrland

Annons

debatt Svar på "Hur tänker ni samarbeta om infrastrukturen i norr?", Åsikter 19 augusti.

Jag blev glad av att läsa Norrlandsförbundets frågor till de norrländska riksdagskandidaterna om vad vi vill göra för infrastrukturen i Norrland.

Vi är helt överens om infrastrukturen är mycket viktig och att de absolut största investeringarna behöver göras i järnvägen.

Många är vi som fått stå och frysa på någon perrong på grund av försenade tåg. Förseningar som till stor del beror att underhållet av järnvägen är eftersatt sedan årtionden.

En annan orsak till förseningarna är att många av våra järnvägssträckor är så hårt trafikerade att en försening snabbt leder till fler förseningar bland de bakomvarande tågen.

För oss resenärer är detta irriterande och kan försena en efterlängtad ledighet eller viktiga jobbmöten. För företagen och näringslivet är det miljarder kronor som skenar iväg i förseningarna.

Om jag blir invald i riksdagen samarbetar jag gärna med de andra norrländska riksdagsledamöterna för att få till de viktiga järnvägsinvesteringarna i Norrland.

Men att vara populist på hemmaplan och lova investeringar som man sedan inte har med sig partiet på gör ingen nytta. Därför måste vi se till vad partierna faktiskt lovar och avsätter pengar för i sina budgetar.

Under kommande planperiod 2014–2025 satsar Miljöpartiet 1 miljard mer än regeringen på den för Jämtland så viktiga Inlandsbanan.

Vi planerar också för dubbelspårsutbyggnad på delar av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall, ny dragning av delar av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand och upprustning av Ådalsbanan mellan Nyland och Långsele.

Det största och viktigaste projektet för Norrland är Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå. Vi föreslår att en första etapp Umeå–Skellefteå, till en uppskattad kostnad av 10 miljarder kronor, ska ingå i den nya transportplanen och börja byggas redan 2016.

Vi gröna högprioriterar järnvägen och har därför råd med allt detta. De partier som hellre väljer nya stora motorvägar i storstäderna har inte råd.

Björn Lindgren (MP)

riksdagskandidat, Frösön

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel