Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan vindkraften komma

/
  • Ett verk finns redan på plats. Sex till kommer om två veckor, och till hösten blir det ytterligare fem verk på Ollebacken vid Sikåskälen.
  • MIkael Åsander och hans män är snart klara på Ollebacken.– De som jobbar här är en blandning av jämtar och västernorrlänningar. Nu åker de till Karolinska sjukhuset för att vara med om ombyggnaden där, berättar han.
  • Betongen levereras på plats med den långa snabeln som syns på bilden. Sex fundament står nu redo för att ta emot vindkraftverken.
  • Sex man jobbade med betongen under tisdagen. När man kommit så här långt är det mesta av arbetet gjort, nu gäller det bara att styra betongen på rätt plats och arbeta ur luften ur den färdiga betongen. Armeringsjärnen kommer förbockade från en fabrik i Polen och sätts ihop på plats efter ritningar.
  • Sex man jobbade med betongen under tisdagen. När man kommit så här långt är det mesta av arbetet gjort, nu gäller det bara att styra betongen på rätt plats och arbeta ur luften ur den färdiga betongen. Armeringsjärnen kommer förbockade från en fabrik i Polen och sätts ihop på plats efter ritningar.

Nu är det helgjutet i Ollebacken, Sikåskälen. 64 lass betong kördes i skytteltrafik till vindkraftparken under tisdagen.

– Det firar vi med semlor, säger Mikael Åsander som är ansvarig på bygget.

Annons

Därmed är denna etapp av bygget klar. Fundamenten till de sex första verken är färdiggjutna och nu dröjer det bara ett par veckor tills det tyska företaget levererar själva vindkraftverken.

– Då kommer det första teamet med delar till verken. De byggs upp med betongringar ungefär som man bygger en avloppsbrunn. Delarna hålls sedan ihop av vajrar som spänns på insidan och ner i fundamentet. En teknik som använts länge nere på kontinenten men som är unik för Sverige, säger Mikael Åsander.

Därmed underlättas även transporterna där man inte behöver frakta långa kraftverkskroppar av stål på lastbilar.

– Och så blir slitaget mindre och livslängden ökar.

På byggplatsen arbetar åtta man permanent och just den här dagen när det skulle gjutas blev det extra mycket folk. Totalt var det åtta betongbilar som hämtade betong på betongfabriken i Hammerdal och körde ut till Ollebacken.

– Vi ligger plus just nu. Vi har hittills kört 50 kubikmeter betong i timmen mot beräknade 40, så det går väldigt bra. Allt som allt ska det köras 330 kubik.

Mikael påpekar att de i normalfallet tillverkar betongen på plats i speciella betongbilar (carmix) men den stränga vintern har gjort det omöjligt.

– Vi tänker på miljön och att vi kör så här är högst ovanligt, säger han.

Totalt jobbar de åtta personerna under ett halvår och har då hyrt in sig hos folk i Sikås.

– Det betyder en del för bygden också att vi bor och handlar i byn. Dessutom tror jag att det här kommer att bli framtidens jobb i de här delarna av landet, säger Mikael.

Mikael Åsander berättar också att det tar i medeltal sex år innan man kan påbörja varje vindkraftspark och att varje vindkraftverk kostar i medeltal 37 miljoner kronor.

– Då gäller det att de hamnar rätt i terrängen. Det optimala är faktiskt dalgångar där det blir bra drag igenom. I Markbygden, Piteå, där Europas största vindkraftsverk ska byggas kommer verken att sitta en bit in i landet med 400 meter mellan varje verk på en sträcka av sex och en halv mil. Det är totalt 1101 verk som ska upp.

Att det bjuds på semlor på byggplatsen är inget nytt.

– Det brukar vi göra alla fettisdagar, säger Mikael Åsander.

Själv är han bagarson från Kramfors.

– Jag hade lika gärna kunnat hamna inom den branschen, säger han.

Annons