Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Strömsundsbo vann cykeltvist

En man i Strömsund köpte en cykel som hade en skruv lös. Nu menar Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att säljaren bör ge mannen en ny cykel.

Annons

Det var i början av maj i år som mannen köpte en cykel på internet av ett företag i Småland. När han fick cykeln upptäckte han att den skruv som fäster samman styret med framgaffeln var lös.

Mannen var därför tvungen att efterdra skruven upprepade gånger, varpå den till slut gick av några veckor senare. Han ansåg därför att cykeln hade ett fabrikationsfel och anmälde ärendet till ARN.

Företaget menar dock att mannen dragit åt skruven för hårt, eftersom alla skruvar har ett maximalt åtdragningsmoment innan de går av.

Dessutom anser företaget att de skador på cykelns styrstång och vajer som dokumenterats, ska ha uppkommit genom att delarna utsatts för mycket kraftigt våld. Enligt företaget tyder detta på att körts mot något i hög fart med ett tvärstopp.

Utifrån de uppgifter som lämnats, anser ARN emellertid att det är ostridigt att cykeln hade ett fel när den levererade till mannen. Nämnden menar också att företaget inte lämnat några uppgifter som styrker att cykeln skulle ha hanterats ovarsamt.

ARN rekommenderar därför att företaget ska leverera en ny likvärdig cykel utan kostnad till mannen.