Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stulna skotrar – ett vanligt problem

Mellan 50 och 70 skotrar stjäls årligen i länet. Ett stort problem, tycker Anders Dahlén, skadeförebyggare på Länsförsäkringar och aktiv inom stöldskyddsföreningen.

– Det är viktigt med märkning för att återfina sin skoter, säger han.

Annons

Det är mellan november och april som det är vanligast att skotrar stjäls, förklarar Anders Dahlén. Anledningen är glasklar; det är under den perioden som skotrarna används som flitigast. Många väljer, enligt Anders Dahlén, att inte låsa dem ordentligt och då riskerar man att bli av med sitt fordon.

30-40 privatpersoner i länet blir årligen bestulna på sin skoter. Väljer man att även räkna med stölder från företag så ökar antalet till stulna skotrar till 50-70.

– Det är viktigt att man låser sin skoter ordentligt, det är även bra om man kan låsa in den någonstans. Har man den utomhus så är det bra att ha den i ett upplyst område eftersom det kan ha en avskräckande effekt, säger Anders Dahlén.

Om olyckan ändå är framme så är det bra att ha någon form av märkning på sin skoter, enligt Anders Dahlén. Ett alternativ är mikropunktsmärkning. Det är en identifikation som består av ett unikt nummer. Märkningen syns inte för blotta ögat, utan framtråder i UV-ljus. Märkningen är registrerad hos Stöldskyddsförenigen och när polisen upptäcker märkningen vet de vem som äger skotern.

Ett komplement till märkningen är en spårsändare som aktiveras om någon stjäl skotern.

– Generellt är många väldigt dåliga på att märka sin skoter. Det är viktigt att tänka på det för det gör att möjligheten att få tillbaka sitt fordon ökar, säger Anders Dahlén och fortsätter:

– I södra Sverige så är det ett tvång från försäkringsbolagen att ha spårsändare för vissa typer av fordon. Det kanske borde vara på samma sätt här, säger han.

En person som blir av med sin skoter får vänta i en månad från anmälningstillfället innan eventuella försäkringspengar kan betalas ut. Anledningen till detta är att försäkringsbolaget väntar in möjligheten att polisen ska hitta skotern.

– Den drabbade kan därför bli av med sin skoter och vara utan ersättning under den perioden som förutsättningarna att åka skoter är som allra bäst. Tiden som man förlorar är svår att värdera i pengar så det är klart att många tycker att detta är jobbigt. En stöld påverkar dels den enskilde och dels försäkringsbolag, i form av utbetalningar, säger han