Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succén i Falun ska upprepas i Åre

En ny sommarfestival ska locka äventyrslystna till Åre i augusti. Det är Åre kommun som tagit initiativet till det nya eventet som bland annat bekostas av pengar ur näringslivsfonden.

Annons

Den 6-10 augusti arrangeras Åre Mountain Festival. Tanken är att skapa Sveriges enda alpina sommarfestival som omfattar alla aktiviteter som fjällorten Åre har att erbjuda. Aktiviteter som mountainbike, klättring, kajak, hiking, parkour, slackline och skärmflygning erbjuds besökarna.

Det utlovas även uppvisningar och utställningar på festivalen som ska vara gratis. De som vill delta i aktiviteter får däremot köpa ett festivalpass. Bland tävlingarna finns Tour of Jämtland, Freerunning Speed and Style, Pilgrimsloppet och House of Hygge Slakkline Battle. AXA Fjällmaraton pågår samtidigt i Vålådalen strax utanför Åre.

Arrangemanget ska främst locka nybörjare som vill pröva på de olika aktiviteterna. Det är Åres egna upplevelse- och äventyrsarrangörer som ska erbjuder ett utbud av aktiviteter. Tanken är att det ska vara enkelt och lättillgängligt att testa på så mycket som möjligt.

– Uppdraget är att förlänga säsongen, höja beläggningen under barmarkstiden genom att sänka trösklarna, säger Peter Nilsson som är projektledare.

Flera aktiviteter flyttar ner till Åre strand.

– Vi flyttar ner så mycket som möjligt till byn, Byn är en arena i sig.

Det är Åre kommuns näringslivschef Jan Andersson som tagit initiativet till festivalen efter att sett hur Falun har gjort. Där arrangerades Scandinavian Outdoor Games som redan andra året lockade flera tusen besökare och deltagare. Men skillnaden är att i Falun byggdes arrangemanget på föreningars engagemang. I Åre är det Åre kommun som är projektägare och samarbetspartners är bland annat Holiday Club, Åre Destinations AB, Skistar och lokala aktivitetsarrangörer. Panama Communication, som arrangerade festvalen i Falun, hjälper till . Åre kommun har satsat pengar ur näringslivsfonden, alltså bygdemedel, och Holiday Club har också satsat en del, berättar Peter Nilsson. Totalt 200 000 kronor finns i projektet.

Arrangemanget ska locka fler gäster till Åre under barmarksperioden.

– Vi hoppas på att få sälja 500 festivalband, säger Peter Nilsson.

Annons