Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att få kontakt med läkare under semestrarna

Under sommaren har Östersunds hälsocentraler halv bemanning och patienter har upplevt problem med att komma fram på telefon och få läkartider.

Annons

”Det är för närvarande fullt i telefonkön, var god försök senare”. Det är beskedet som möter en del som försöker ringa till sin hälso- central i sommar. Och även för den som kommer fram till telefonkön kan väntetiderna bli långa. Eftersom hälsocentralerna halverar sin bemanning sommartid finns endast akuttider. Mindre brådskande sjukdomar får vänta till efter sommaren, och för den som inte lyckas få en tid den dagen de ringer är det att försöka igen dagen efter som gäller.

Att bemanningen halveras under sommaren beror på semestertider, under augusti kommer hälsocentralerna åter gå upp till full bemanning.

– Jag kan tänka mig att det har varit svårt att komma fram. Det är svårt för oss att veta hur många som inte kommer fram till telefonkön, vi ser bara att kön är full. Jag vet att vi har haft besvär med tillgänglighet redan innan sommaren. Vi kan bara vara här och nu och göra det bästa vi kan av de samtal vi får in. Men visst är det frusterande. Vi sitter väldigt mycket i telefon och skulle vi nå tillgänglighetsmålen skulle vi behöva sitta i telefon hela tiden. Vi är underbemannade och efterfrågan är större än vad vi kan erbjuda, säger Helena Pettersson, distriktssköterska på Odelsala hälsocentral

Den reducerade bemanningen beror både på kostnadsskäl, men också på en svårighet att rekrytera framför allt vikarierande sjuksköterskor. Ändå ser situationen denna sommar ut betydlig bättre ut än förra enligt Ingela Eckerdahl, vikarierande områdeschef för primärvården. Detta enligt henne tack vare bättre framförhållning och planering.

Peter Andrén, enhetschef på Zätagränds hälsocentral tror inte att trycket från patienter är högre under sommaren, däremot kan det vara högre tryck per antal som jobbar.

– De som jobbar får bära ett tungt ansvar, säger han.

– Vi är bara tre sköterskor och tre läkare i dag. Men det är inte svårare att komma fram på sommaren, det är ett problem vi har året om. Det är många som ringer och det är inte alltid i ärenden som har med sjukvård att göra. Många unga kan också för lite om egenvård. Efter klockan 12 har vi ingen service med callback, det är för att vi ska hinna titta på några patienter också. Vi försöker hjälpa alla så gott vi kan, och till slut så kommer man ju fram, säger Ewa Jensvold, distriktssköterska på Zätagränds hälsocentral.

Exakt hur svårt det verkligen varit att komma fram till hälsocentralerna blir svart på vitt under augusti då det tas fram statistik för tillgängligheten.

Artikeln kommer från tidningen 100 procent Östersund

Annons