Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svenska högskolan en björntjänst

Med den utveckling vi har på ekonomin och samhället blir en välfungerande högre utbildning viktigare än någonsin för landets utveckling.

Både tjänstemarknaden med IT-konsulter och basindustrin med gruvor och skogsbolag är beroende av välutbildade och kompetenta medarbetare.

Många rekryteringsförsök misslyckas för att rätt kompetens inte finns tillgänglig. När hjulet snurrar allt snabbare ökar också behovet av utbildning över hela livet och ständig kompetensutveckling. I ljuset av det är det viktigt att den svenska högskolan fungerar väl. Tyvärr finns det en hel del tecken på att så inte är fallet just nu. Problemen i grundskolan fortplantar sig uppåt i kedjan och bemöts inte med tillräckligt starka insatser på högskolenivå.

Det finns vidare ett problem med att den svenska högskolan länge haft svårt att hantera bred rekrytering. Att sätta många unga vuxna i utbildning gör att siffrorna för arbetslöshet blir bättre. Det finns även en uppfattning om att massorna ska utbildas och därmed lyftas. Klokt och fint i grunden men det har i mångt och mycket utförts fel.

För många högskolor upprättades för snabbt och staten fick bestämma mer än forskarna. Kraven sänktes för att få in fler och sedan få dem igenom utbildningssystemet för fort men utan att faktiskt ge studenterna rätt verktyg och rätt kunskaper. Uppdraget att möjliggöra klassresor gjordes endast halvdant. Nätverk och kopplingar spelar fortfarande stor roll när en examen håller för låg kvalitet.

I allt för många fall satt politiker från eliten och försökte utforma ett utbildningsväsen utefter hur de trodde att vanligt folk fungerar.

Institutet för näringslivsforskning IFN, har släppt boken Universitetsreform! Så kan vi rädda och lyfta den högre utbildningen, skriven av sex forskare om svenska högskolan. De har gått igenom problemen som finns och vad som skulle kunna göras. Deras lösningar handlar i mångt och mycket om att möta just den här skeva synen på hur man gör studenter en tjänst. De förespråkar möjligheten till intagningskrav på skolor. Att prov och annan examination rättas av utomstående och inte av den egna läraren. Samt att skolorna inte ska få pengar bara för att fort få igenom studenterna utan någon hänsyn till kvalitén.

Det är helt rätt väg att gå. Med tydligare målsättningar, krav och uppföljning på vad man faktiskt lär sig utrustar man inte bara studenter med en stämpel på ett papper som har allt mindre värde, utan också med gedigna kunskaper och kompetenser.