Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenska indiespel på frammarsch

/

Annons

22-årige Erik Svedäng har gjort världens bästa independent spel. Hans Bluberry garden har just vunnit indiespelens Oscars i San Fransisco. Och han är inte ensam om att göra succé. Nya sätt att distribuera spel har skapat möjligheter upp för flera små svenska utvecklare.

Erik Svedäng nyper sig fortfarande i armen för att förstå att det är sant. I slutet av mars vann han Seumas McNally Grand Prize på indiespelsfestivalen i San Francisco för spelet Blueberry garden. Det är den oberoende spelvärldens egen Oscar, och förutom den stora äran fick Svedäng även 30 000 dollar, dryga 245 000 kronor, med sig hem.

– Det känns coolt, men är fortfarande lite svårt att förstå. Det var absolut inget som jag hade väntat mig, säger han.

har pluggat på spelprogrammering på Högskolan i Skövde. Just nu livnär han sig som gästlärare på skolan. Prispengarna öppnar nya möjligheter att ägna sig åt drömjobbet – att göra fler spel.

– Men jag kommer aldrig att bli en del av spelindustrin. Jag vill göra spel, men jag vill göra mina egna spel på mitt eget sätt. Jag kommer att fortsätta med indieutveckling, inget annat, säger han.

Ladda ner från nätet

Och faktum är att han har goda chanser att lyckas. Efter flera år av stora svårigheter för indieutvecklare att tjäna pengar har plötsligt helt nya möjligheter öppnat upp sig.

I dag finns flera stora portaler på nätet som säljer dataspel för nedladdning. Man betalar för spelet på nätet och laddar hem det direkt till datorn. Det samma har hänt för tv-spelen. Xbox 360, Playstation 3 och Wii har alla sina egna system för att sälja och ladda ner spel direkt från nätet till spelkonsolen. Dessutom börjar Apples Iphone och Ipod touch växa sig stora som spelplattformar, vilket visat sig passa perfekt för just indiespel.

Sammantaget gör det här att det finns sätt för indieutvecklarna att ta betalt för sina spel. Under det senaste året har flera av de mest uppmärksammade spelen i hela branschen varit just av samma slag som Blueberry garden. Spel som World of goo och Braid har både blivit omtalade och sålt bra.

– Jag tror att även de riktigt store spelförlagen har fått upp ögonen för hur bra spel som kan göras med liten budget och av en eller några få utvecklare.

Erik Svedäng finns ett helt gäng av svenska indieutvecklare som låtit tala om sig. Det handlar om allt från bolag med ett tjugotal anställda ner till löst sammansatta grupper av enstaka utvecklare.

– Det finns hur många superduktiga utvecklare som helst, det känns väldigt kul, säger Svedäng.

Hans egen vision är på en gång både anspråkslös och nästan övermodig.

– Jag vill göra spel som betyder något, som vem som helst kan spela utan att känna att de slösar bort tiden. Det är svårt, men jag tror att det går, säger han.

Fotnot: Mer bilder och en trailer från Blueberry garden finns på www.eriksvedang.com.

Mer läsning

Annons