Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svenska strokekampanjen bäst i världen

Den svenska strokekampanjen har inneburit att över 100 personer har räddats till ett helt självständigt liv. Nu har kampanjen utsetts till världens bästa i konkurrens med över 90 bidrag.

Annons

– Den svenska ansökan var oslagbar. Nationella strokekampanjen i Sverige har kraftigt ökat medvetenheten om stroke och kännedom om symtomen, både bland befolkningen och i vården, säger Stephen Davis, ordförande för World Stroke Organization, som delar ut priset, i ett pressmeddelande från Jämtlands läns landsting.

Informationskampanjen är en gemensam satsning som landsting och regioner genomfört och den har pågått i tre år. Medborgarna i Jämtlands län har under hela tiden legat högt beträffande kännedom om det så kallade AKUT-testet och strokesymptom.

– En tydlig förbättring inom Jämtlands läns landsting är den så kallade Hjärnvägen. Vi gick tidigt in och ändrade på våra rutiner för strokepatienter, vi arbetade med bättre flöden med alla berörda och har därför uppnått goda resultat, säger Helena Ivansson, lokal processledare för kampanjen, i pressmeddelandet.

80 procent av befolkningen i Sverige uppges ha nåtts av kampanjens budskap och andelen patienter som fått propplösande behandling har ökat med 30 procent.

Totalt 50 miljoner kronor har investerats i kampanjen under tre år. Under samma period har samhällskostnaderna minskat med 85 miljoner kronor.