Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sverige måste bli bättre på elbilar!

Norge slår Sverige inte bara i skidor utan även i elbilar: Elbilsförsäljningen och -nyttjandet har ökat med närmare 300 procent. Motsvarande siffra i Sverige: 130 procent.

I Norge finns drygt 20 000 elbilar; under årets första kvartal var superelbilen Tesla S den mest sålda. I Sverige rullar runt 6400 elbilar; prognosen för 2014 ligger på blyga 8 500.

Mitt i centrala Oslo, som Akers Brygge, kan du parkera och samtidigt ladda elbilen – gratis. I Stockholm finns ett 100-tal laddplatser. I exempelvis ”klimatvänliga” Hammarby Sjöstad finns bara tre.

Den norskregisterade elbilen är undantagen avgifter och trängselskatt och köer, genom att glida fram i bussfilen. Med sådana förmåner är det inte undra på att försäljningen skjutit fart.

Den förra Stoltenbergregeringen gav ett 40-procentigt bidrag till investeringar i snabbladdningsstationer, men den nuvarande högerpopulistiska Solbergregeringen har inte direkt dragit ned på stödet.

Att jämföra med förra alliansregeringens 40 000 kronor i elbilsbidrag, den statliga supermiljöbilspremien, ett slags engångssubvention som uppenbarligen inte lockat tillräckligt många svenska bilister att gå från fossilt till förnyelsebart bränsle.

IPCC:s klimatrapport talar sitt tydliga språk: åtgärder krävs nu! Sverige har för första gången fått en miljöpartist som miljöminister. Elbil 2020 arbetar inom ramen för riksdagens mål om en fossiloberoende transportsektor år 2030.

I Göteborg sker 6 november ett Power Circle Summit: ”Strategiska vägval för framtidens hållbara energimarknad.”

Kanske kan dessa faktorer råda bot på den nuvarande utvecklingen att Norge drar ifrån i både skidspåren och den fossilfria bilfilen?

Rikard Rehnbergh

klimatengagerad

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel