Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverige nobbar Ebola-halloweendräkt

Fler Disneyprinsessor. Färre Charlie Chaplinar. Kostymtrenderna inför halloween är snarlika i Sverige och USA. Med vissa undantag.
– Väldigt osmakligt, säger Buttericks vd Bengt Olander om ebola-skyddsdräkten som säljs i USA.

Annons

Det får sägas tillhöra de mer magstarka inslagen i halloweenförsäljningen. Amerikanska maskeradsajten brandsonsale.com säljer kostymer i form av skyddskläder för ebola, samtidigt som nära 5 000 människor dött i den pågående epidemin. Damvarianten av kläderna marknadsförs dessutom som "sexy ebola containment suit".

– Jag reagerade direkt på den och behövde inte övertala mina inköpare att låta bli att köpa in den. Vi försöker alltid bedriva självsanering och undvika vissa saker, som nazistuniformer och bin Ladin-masker. Sådant säljs ju också i USA, säger Bengt Olander, vd på Buttericks.

– Vi brukar säga att man kan skämta om det mesta, men att det kanske måste gå ett tag. Om ett år kan man säkert skämta om det på ett annat sätt än i dag, säger Joel Svensson, grundare av partykungen.se.

I övrigt följer Sverige de amerikanska trenderna inför helgen. Precis som amerikaner väljer svenskar allt oftare bort klassiska häx- och spökutstyrslar till förmån för dräkter med koppling till populärkultur.

– Skräcktemat är kvar, men på tillbakagång för andra lite mer fantasifulla dräkter. Trenderna skiftar ju med tiden, det är ingen som klär ut sig till Charlie Chaplin längre, säger Bengt Olander.

I USA är det framför allt två populärkulturella fenomen som gett utslag i år: filmerna "Frozen" och "Teenage Mutant Ninja Turtles". Den förstnämnda filmen är ett praktexempel på hur omfattande det är med försäljning av kringprodukter.

– "Frozen" är superpoppis här också, allt har sålt slut. Och det gäller allt som har med barnkalas att göra också, inte bara maskeradkläder. Det är svårt att få tag på från leverantörer till och med, säger Joel Svensson.