Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svevia försvarar sig – Vi ska inte jobba förebyggande

Det är ett besvärligt läge nu den här tiden, för drar vi på sand så försvinner den lika fort, säger den ansvarige på Svevia i Östersund.

Annons

– Vi sandar visst, men det kanske inte upplevs så. Det här är egentligen ett saltningsläge, säger Peter Magnusson, Svevia.

Enligt Peter Magnusson försöker Svevia ha ständig koll på halka som uppkommer, men det är inte lätt eftersom det är svårt att hinna så långt upp som till Skalstugevägen.

– Jag har ansvaret, men jag får hjälp lokalt från plogåkarna, trafikanter och våra mätstationer att hålla kolla på var det behöver sandas. Men om tio människor ringer oss så kan de ha tio olika bedömningar om väglaget. Men vi går också på friktionsvärden som vi mäter från bilen.

• Det hjälper väl inte om ni inte har tid att åka ut och mäta.

– Det stämmer förstås Men samtidigt är vårt uppdrag från Trafikverket att vänta tills det blir klent väglag. Vi ska inte jobba förebyggande. Det är bara där vi lägger ut salt, och det är inte aktuellt här, säger Peter Magnusson.

• Risken för att det händer allvarliga olyckor då?

– Det är klart att vi kan sanda mer, men då kommer andra aspekter in som förbrukning av resurser. Det är en kostnadsfråga på precis samma sätt som det är med äldrevården.

• Har ni gjort det som går att kräva av er nu i höst?

– Ja med den kännedom vi har haft och där vi upptäcker att det behövs, så sandar vi. Samtidigt kan vi inte vara överallt och kolla läget själva.

• Det är inte så att ni snålar för att hålla budgeten.

– Vi har ingen budget. Det är Trafikverket som har den. Vi fakturerar och de betalar, men det är klart att Trafikverket vill ha de så billigt som möjligt, säger Peter Magnusson.

Trafikverkets Daniel Gideonsson konstaterar att hösten varit problematisk med nederbörd nattetid som fryser på.

– sedan tar det tid att åtgärda och de som sandar har 6 timmar på sig. Det innebär att de som befinner sig i bakkant kan få vänta i sex timmar.

• Borde ni inte kunna vara lite mer på tårna när SMHI varnat underkylt regn?

– Vi får inte hålla på med att förebygga. Halkan ska först konstateras innan åtgärder sätts in.

• Ni följer hellre kartan än att gå efter verkligheten?

– Jag fårstår inte vad du menar

• Kan ni inte starta tidigare om nu SMHI varnar för extrem halka?

– Jag förstår fullständigt att folk blir irriterade om det inte är sandat, men extrema vädersituationer gör att det svänger snabbt. Om det blir extremt väder, så får man väl avstå från att åka. Ansvaret ligger alltid på föraren.

• Yrkesförarna varnar för att det snart händer en riktigt allvarlig olycka om inte vägarna sköts bättre.

– Det kan jag inte kommentera, men vi har haft en besvärlig höst, eftersom det aldrig blir någon vinter, säger Daniel Gideonsson.