Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågstoppet fortsätter

Tågtrafiken till Norge kommer att vara stoppad åtminstone till slutet av januari. Det beskedet gav Trafikverket i dag.

Annons

Den 29 november stoppade Trafikverket all tågtrafik över gränsen till Norge.

Det beror på att verket upptäckte rörelser i banvallen i Stora Helvetet, som ligger bara några hundra meter från den norska gränsen. Rörelser som gör att sträckan är farlig att köra på.

Tågstoppet kommer att pågå åtminstone till slutet av januari. Då ska Trafikverket lämna besked om trafiken kan släppas på igen. Under tiden görs fortsatta mätningar för att kontrollera rörelserna.

– Vi håller koll på sensorerna i banken. Rör sig banan än? Och har stormen Ivar påverkat?, säger Mats Olofsson, som är samordnare för planering på Trafikverket.

Banan kommer att öppna, utan praktiska åtgärder, om den anses säker.

– Säkerheten är det viktiga, vi kan inte tumma på den. Jag hoppas att det finns en förståelse för problemet.

Är det inte väldigt länge att ha ett järnvägsspår stängt i två månader?

– När det var ett ras i Ånn, då var det avstängt i ett par månader, säger Olofsson.

Han berättar att banvallen i Stora Helvetet är speciell eftersom den är 150 meter lång och 28 meter hög och en skör del i järnvägsnätet. Dessutom byggdes den redan 1877. Förutom att den är gammal är den uppbyggd av skiffer, som inte är lika stabilt som dagens tekniker med exempelvis cement och armeringsjärn.

Men är det då inte dags att bygga en ny vall?

– Det är det vi har vetskap om, och har planerat för, redan innan den här händelsen. I så fall ska den byggas på ett annat ställe, och då måste även norrmännen flytta sitt spår. Vi har kontakt med norska Jernbaneverket.

I dag ordnades ett möte i Östersund med berörda parter om det stora avbrottet i tågtrafiken. Deltagare var Billy Eng, Atlantbanan, Mats Forslund, Jämtland Härjedalen Turism, Leif Nord (M), Åre kommun, Nils-Åke Hallström, Svenskt Näringsliv, Katarina Nyberg Finn, Svenska Handelskammaren, Mats Olofsson, Trafikverket, samt Anders Byström och Jan Rönngren från Regionförbundet.

Mötet hade kallats av riksdagsledamoten Saila Quicklund (M).

– Jag ville påskynda ännu fler intressenter, säger hon och berättar att hon har tagit upp frågan flera gånger med infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd och näringsdepartementet.

Annons