Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tala om jobben på rätt sätt

I söndags var det partiledardebatt i SVT och den politiska temperaturen stiger inför valåret. Att jobben kommer stå i centrum i valet verkar det inte råda några frågetecken kring. Däremot finns anledning att vara bekymrad för hur debatten kommer att föras.

Annons

Det finns en uppenbar risk att hela jobbdebatten fastnar i en föreställning om att politiker kan skapa jobb. Det är helt fel perspektiv. Bortsett från anställningar i offentlig sektor så kan inte politiker "fixa jobben".

De närmaste åren måste hundratusentals nya jobb komma till om utanförskapet på allvar ska kunna tryckas tillbaka.

Dessa jobb uppstår inte ur tomma intet. De skapas av företagsamma människor med idéer som vågar ta risker som det faktiskt innebär att anställa. Så om jobben är den viktigaste frågan måste den ställas rätt: Hur gör vi det enklare och tryggare för företagare att anställa fler?

Rätt politiska beslut kan skapa förutsättningar för företagsamma människor att våga växa, testa nya idéer och anställa fler. Genom breda reformer som gör det enklare och tryggare för företagare att anställa så kommer jobben att växa till. Då kommer människor att våga ta lite större risker, satsa på nya affärsidéer, öppna en butik till eller ta in några anställda till.

Det är varje litet beslut som spelar roll. Det är varje möte mellan människor som avgör ifall det blir några fler jobb.

Vi måste våga ompröva och tänka annorlunda, ifrågasätta heliga kor. Varje dag utmanas svenska företag av konkurrenter i andra länder. När du läser detta så går exempelvis bara i Kina 170 000 personer till jobbet för att tillverka varor som snart kommer att säljas i Sverige.

Det är lätt att få en känsla av att utvecklingen håller på att springa ifrån oss. Men så behöver det inte bli. Sverige ligger bra till. Hälften av det vi tillverkar i Sverige säljs till andra länder. Utmaningen är att fortsätta ligga i täten.

En grundförutsättning för vår välfärd är att svenska företag är framgångsrika på världsmarknaden. Det kan vi dock inte ta för givet. När andra länder förbättrar sig krävs ett fortsatt arbete med att vässa det svenska företagsklimatet.

Bra förutsättningar för företagare och företagande i Sverige borde därför vara en huvudfråga för varje ansvarskännande politiker som tar den höga arbetslösheten på allvar.

En av de viktigaste uppgifterna vi har framför oss är att förklara vilka stora utmaningar – men också möjligheter – som den nya globala konkurrensen innebär för Sverige.

Vi måste få fler att inse både entreprenörernas avgörande roll i omvandlingsprocessen och företagsklimatets betydelse för vårt välstånd.

Sverige måste bli ännu mera företagsamt, så att svenska företag kan fortsätta att ta matchen.

Jens Spendrup, ordförande Svenskt Näringsliv

Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel