Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teaterfestival till Östersund

I slutet av maj ska landets amatörteatrar visa upp sina allra bästa sidor – då ATR-festivalen äger rum på Storsjöteatern.

Teaterverkstadens Torben Sundqvist är stolt och glad att föreningen lyckats locka festivalen till Östersund.

Annons

Vartannat år arrangerar Amatörteaterns riksförbund, ATR, en festival som kombineras med organisationens kongress. Förutom ren styrelseformalia och möten, hålls workshops och dessutom kommer en rad av medlemsföreningarnas egna produktioner spelas upp. Dessa är öppna för såväl allmänhet som organisationens medlemmar.

För att planera inför den stundande festivalen, besökte nyligen två representanter från ATR Östersunds Teaterverkstad, vilka är årets värd.

– Nu har vi fått festivalen att äga rum i Östersund, och det känns bra, säger teaterverkstadens verksamhetsledare Torben Sundqvist och fortsätter:

– De senaste 10–12 åren har vår förening jobbat för att vara med på själva festivalen.

Under fyra dagar i slutet av maj ska nio teaterproduktioner ge sammanlagt 27 föreställningar på Storsjöteatern. För allmänheten finns möjligheten att köpa ett festivalband för 700 kronor.

– Och då ingår slutmiddagen, det du, säger Torben.

Just nu pågår arbetet med att välja ut vilka produktioner som ska få visa upp sig under festivalen. En uttagningsgrupp ser föreställningarna – antingen live eller på dvd.

– Det är väldigt blandat material, men uttagningen är ingen tävling, berättar Lena Lindstedt som är redaktör för ATR:s tidskrift och hemsida och som sitter med i uttagningsgruppen.

Hon fortsätter:

– Inom ATR spelas nyskrivet, utländskt, klassiker, eget och andras material. Jag har sett alla föreställningar på festivalen sedan 1991, och både det bästa och det sämsta jag sett på teater har jag sett där.

Engagemanget i föreningslivet går alltjämt ner i landet och det drabbar även ATR:

– Vi följer nog samma trend – vi har backat. Men jag tror att det är lika många som är intresserade i dag, som förr. Men man kanske gör det i annan form, som exempelvis lajv och rollspel, säger Mats Wenlöf, chef på ATR:s förlag.

– Här i Östersund märker jag däremot ingen nedgång – men varje enskild individs tid för engagemang har blivit mindre. Folk har tuffare liv, med mindre utrymme för ideella intressen, säger Torben.

ATR bildades bland annat för att skapa en balans mellan konstnärligt och politiskt uttryck.

– Att spela teater är på sätt och vis en politisk handling – men inte nödvändigtvis partipolitisk. Visst, vissa produktioner är partipolitiska, men det handlar inte om plakat-teater. Det är mer nyanserat i dag, säger Torben.

– Vi ska ha roligt, det går inte att bortse ifrån. Sedan kan det innebära både Moberg och buskis, fyller Mats i.

Planeringen inför festivalen har pågått en tid, mestadels via videosamtal. Både Mats och Lena är imponerade över Storsjöteatern, och när vi börjar prata om stadens kulturhusdebatt säger Mats:

– I värsta fall kan ett kulturhus bli en centrering av kulturen i en stad, och en plats där folklig kultur inte har tillträde. Det är faran. Det har blivit på olika sätt av det lilla jag sett i Sverige.

Till ATR-festivalen väntar man alltifrån 130 till 350 totalt med besökare och medverkande.

ATR-festivalen invigs 28 maj.

----------------------------------

Pjäserna som spelas under festivalen:

Changes, Uppsala: Kär som fan av Anette Skåhlberg. Handlar om två tjejer som blir kära i varandra.

Kulturförening DuD (Kannibalteatern), Katrineholm: Alla är vi änglar när vi dör av Pia Widlund. Regi Pia Widlund. Om tre kvinnor som sitter i dödscell i USA. Vi får följa dem under några timmar där de berättar anledningen till att de sitter där. Frågan är om vi kommer att tala gott om dem när de dött? Frågan är om vi alla är änglar när vi dör?

Kulturföreningen Nya Varvet (Teater Durken), Göteborg: Vilsebarn - berättelser om en familj av Sven Benediktusson. Regi Sven Benediktusson. Om en familj - utvandrare/invandrare. Joe Hills. Unga och gamla i moderna samhället (USA/Sverige).

Teater Nea, Stockholm: Hundliv av Sara Kadefors. Regi Erik Nihlgård. På scen Ingela Nilsson. En vuxenföreställning om ensamhet i tvåsamhet, om längtan att älska och bli älskad.

Teaterföreningen Bröt, Kalix: Grillkväll med pojkarna av Kjell Morin. Regi Conny Lindgren. En komedi med mörka moln om dagens moderna samhälle där mångfald och människosyn speglas genom tre mäns tankar och handlingar på en ö som bara rymmer dessa tre och en grill.

Nya Teatern, Örebro: Kolla! Det där är en typisk 1:a! – Nä! Det där är helt klart en 4:a av gruppen själva. Regi Lotta Thörnquist. Vi möter 6 ungdomar med 6 olika siffror och en Joker. Hur vänder vi upp och ner på alltihop.

Komedianterna, Vimmerby: Kön (The Line) av Israel Horovitz, översättning, bearbetning Marianne Söderbäck & Bertil Bodén. Regi Alva Strid. En svart komedi.

Nya Teatern (Optimisterna), Örebro: Älskaren av Harold Pinter. Regi Martin Larsson. Om Sarah och Richard, ett gift par som har ett eget - mycket speciellt - sätt att hålla lågan i äktenskapet brinnande...

Teater Oliver, Västerås: Mördarnas Barn (Children of Killers) av Katori Hall, översättning Christian Benkö/Buffalo Edward Bromberg. Regi Linnéa Grimstedt. En uppkäftig och tragikomisk föreställning om arv, makt och försoning. Om Rwanda 2014, 20 år efter folkmordet.