Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonsäljare får kritik av konsumentrådgivare

/
  • Ingrid Krylén pratar med ännu en konsument, den här gången handlar det om en tvättmaskin. Annars rör samtalen oftast telefonförsäljare.foto: kalle berglundFoto:

– Telefonförsäljning är ett gissel, det är vårt största problem, säger Ingrid Krylén.

Hon är konsumentrådgivare och har receptet klart.

– Lägg på luren direkt när telefonförsäljare är i farten.

Annons

Ingrid arbetar på Bykontoret i Lit och har sju av länets åtta kommuner som arbetsfält, endast Strömsund står utanför, men de har egen konsumentvägledning.

Konsumentinformation Jämtland-Härjedalen är ett samarbete mellan kommunerna. Formell projektägare är Regionförbundet i Jämtlands län.

Verksamheten består av att hjälpa människor som fått problem. Ingrid har koll på konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distans- och hemförsäljningslagen och kan ge information om reklamationsrätt, säljarens skyldigheter et cetera.

Hon lyssnar på bekymrade människor och ger information om vad som gäller och råd om hur konsumenten ska agera.

– Jag får 15–20 telefonsamtal varje dag, cirka 3 000 per år. Jag tror att den här verksamheten behövs. Vi är till för att hjälpa folk, att få råd och tips är en kommunal rättighet.

De flesta samtalen rör alltså telefonförsäljning. Många konsumenter upplever att de blivit lurade.

– Telefonförsäljare ger sig gärna på äldre människor som kanske inte hinner med och kanske inte hört eller förstått vad saken gäller.

– Näthandeln ökar, problemen likaså. Det är för många som är oseriösa något som också går ut över de seriösa. Är priset väldigt lågt- se det som en varningsklocka.

– Distans och hemförsäljningslagen ger konsumenterna 14 dagar att ångra sig på, från den dag varan levererats. Stå på dig, det spelar ingen roll om varan kostar 10 kronor eller 100 000, har du rätt; ge dig inte. Det är inte alltid beloppet det handlar om utan också känslan av att vara lurad.

Under samtalet med Ingrid ringer fem konsumenter. En har köpt en tvättmaskin men ännu inte fått hem dem. Nu har kunden ångrat sig och vill inte ha maskinen. Hur göra?

Ingrid förklarar hur det ligger till. Den som ringer har rätt att häva köpet men måste ändå betala de kostnader näringsidkaren haft under ärendets gång.

Ett annat samtal rör ett bilköp där konsumenten undrar över garantifrågor.

– Var inte rädd för att ringa oss, vi är till för att hjälpa, säger Ingrid Krylén.

Annons