Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidningars syre är förädlat lokalt material

Flera kritiska läsare har hört av sig med anledning av förra veckans ledare om medier.

Annons

Dels har påpekats att kritiken mot den planerade tidigareläggningen av tryckningen är motsägelsefull: Sen presslägg ger snarare ännu mer utrymme åt rena händelsenyheter som olyckor och brott, påpekades det, medan det tyngre materialet inte i nämnvärd mån produceras på kvällskvisten.

Det är riktigt, men viktiga avdelningar som sport och nöje blir hopplöst mögliga med ett dygns försening. En tidning som tar fullt pris för en gammal dagstidning måste i anständighetens namn välja att antingen sänka priset påtagligt eller ge en obligatorisk digital komplettering till papperstidningen. Den som tar betalt för en moped får inte komma undan med att leverera en aldrig så fin cykel.

Andra läsare har tagit upp den förvirring kring tidningens politiska "budskap" som man anser verkar råda på ÖP. Till exempel lyfts nu en krönikör med ett förflutet som ledarskribent på S-märkta tidningar som LT fram, påpekade en läsare som undrade hur detta går ihop med tidningens traditionella C- identitet.

En tredje läsare undrade hur makten över ÖP:s ledarsida ser ut. En fråga som också utgick från en kommentar i ÖP av kommunpolitikern Bosse Svensson (C) i vilket han uttryckte förnöjelse över ett stundande entledigande av undertecknad (för övrigt ovetande om den nyheten) som skribent på ledarsidan.

De båda frågorna om ÖP:s politiska kurs - eller i sammanhanget snarare hur tidningens politiska inriktning och innehåll ska kunna medverka till att stärka tidningens varumärke - ligger utanför mitt mandat att svara på. Däremot vill jag liksom i förra ledaren lyfta fram medieforskaren Stefan Meleskos centrala resonemang kring tidningars chanser till överlevnad:

"Värdeskapandet åstadkoms genom att erbjuda något unikt, till exempel ett lokalt material som är förädlat och inte finns någon annanstans och som behövs för att man ska fungera i den egna vardagssituationen. Då kan konsumenterna acceptera att betala. De lokala tidningarna har här ett försteg."