Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Till sjöss med kapten Engström

Vi hoppar i den öppna motorbåten som ligger förtöjd nedanför Stig Enströms villa i Strömsund. Solen strålar från en klarblå himmel och det finns inte tillstymmelse till höst i luften trots att sommarmånaderna redan har passerat. Kapten Engström kastar loss och tar plats vid styrpulpeten. Båten glider sakta ut på Ströms Vattudal.

– Jag vill vara en förebild som visar att det går att tjäna pengar på hederligt arbete. Allt är möjligt, säger Stig Engström samtidigt som han ökar farten och tar ut färdriktningen ut på det öppna vattnet.

Annons

På 1980-talet var Stig Engström en vanlig knegare, i dag är han majoritetsägare och koncernchef för Engcon Group med 130 anställda och en omsättning på 630 miljoner kronor. Det har varit både upp och nergångar under åren som egen företagare. Men i dag sitter han tryggt i skutan och kan luta sig mot rutin och erfarenhet.

– Jag tror mycket på specialisering, uthållighet och fokus. Jag vet att det fungerar.

För Stig Enström har specialiseringen handlat om tiltrotatorn till grävmaskiner. En mojäng som han levt med hela sitt vuxna liv och som han fortfarande är lika road av.

– Jag bestämde mig i femte klass vad jag vill göra. Det blev tekniskutbildning, några år som reservofficer och redan i mitt första jobb kom jag i kontakt med tiltrotatorn, den har jag levt med sedan dess.

Förmågan att hålla rätt kurs och att inte avvika från färdriktningen har varit bärande men inte en självklarhet i alla situationer.

– Det är lätt att lyssna för mycket på konsulters och styrelseledamöters råd om vad som ska göras och det blir lätt dyrköpta affärer.

Plogföretaget Mählers i Rossön och starten av skogsmaskinen Timbear är exempel på ett par företagssatsningar som legat utanför tiltrotatorn.

– Mählers har ännu inte varit en lysande affär för oss men det håller på att vända. Timbear går tungt, ett krasst konstaterande.

– 2003 startade jag verksamhet i Polen. Det jag själv kände då var att jag borde tagit en språkkurs i tyska och satsa i Tyskland. Nu har jag fortfarande inte gått någon kurs i tyska men om fem år har vi förhoppningsvis fördubblat vår omsättning där och fått fart på vårt koncept.

Numera lyssnar Stig Engström mer på maggropskänslan än på experter i omgivningen. Den 13 september i år var det fem år sedan Lehmankraschen i New York. En finanskris som spred sig över världen och även till Strömsund och Engcon. Då blev det skarpt läge för kapten Engström.

– Jag förstod att utvecklingen inte var hållbar och att något skulle hända. Jag var tidigt ute med åtgärder. Vi skar ner direkt med 25 procent och sedan ytterligare 25 procent i november. April 2008 var Engcons bästa månad i historien, i november samma år var det vår sämsta månad, marknaden var bottenlös.

Med facit i hand ser Stig Engström kraschen som något nödvändigt och något som var bra för Engcon.

– Vi fick tillbaka moralen och disciplinen i bolaget, det behövdes efter många år av tillväxt och uppgång. Krisen gjorde oss mer alerta och flexibla. Vi har till exempel fler visstidsanställda och så måste det vara för vi kan inte styra våra kunder utan måste följa dessa, konstaterar han. En tom orderbok och en bottenlös marknad låter som händelser som skulle skaka om och göra vilken företagsledare som helst sömnlös .

– Nej så är det inte för mig. Jag tycker om att arbeta när det är jobbigt, rent av motigt. För mig är det roligare, det är då man får visa på handlingskraft och förmåga. Det är då besluten är som viktigast.

Engcon kom ur krisen starkare och stabilare än tidigare. Framtiden ser ljus ut. Siffrorna pekar uppåt och på sikt finns möjligheten till en generationsväxling. Sonen Martin som är 20 år håller på att skolas in i bolaget.

– Om han vill och trivs med att ta över så blir det nog så. Inte ännu men kanske om tio år. Då planerar jag att arbeta med produktutveckling, det finns så oerhört mycket att göra där. Jag kommer att ha en roll mellan kund och konstruktion.

Där på en båt i Ströms Vattudal, en solig höstdag går det inte att undvika frågan om Strömsunds framtid. Stig Engström valde att etablera sitt företag i en kommun som enligt statistiken kommer att vara död om 57 år. Något som tidningen Dagens Samhälle nyligen uppmärksammade. Tanken är svindlande men om befolkningskurvan fortsätter utför i nuvarande takt finns inte Strömsund 2070.

– Nu tror jag inte att kommunen kommer att sakna invånare helt och hållet om 57 år någonstans planar kurvan ut, det blir alltid några kvar. Men lokala politiker som Gudrun Hansson (S) har en stor utmaning framför sig. Det är inte bara politikerna i Strömsund som måste fundera på vad man kan göra själv för att överleva utan det gäller hela kommunens befolkning.

Stig Engström efterfrågar fokus och visioner i det politiska ledet. Han är snabb i analysen över vad som krävs och slår fast att det handlar om ett eget ansvar.

– Turismen bör ju vara en väg framåt. Det handlar om att identifiera det som är unikt. Strömsund är världens björntätaste kommun. Vi skulle kunna bli bäst i världen på björnturism. Alltifrån jakt på björn, till att få se och smaka på björn. Det är en spets som kommunen kan fokusera på och slå mynt av. Ett annat exempel är utbildningarna. Färre program på gymnasieskolan än idag och specialisering till förmån för sig själv men även till förmån för någon annan skola någon annanstans. Då går det att göra business.

Kapten Engström slår av på takten och båten glider in mot kajen. Med ett par enkla handgrepp är båten förtöjd vid bryggan.

Han får det att låta så enkelt, Stig Engström. Men varför inte. Om en mojäng som tiltrotatorn funkar bör väl nallarna klara av att hålla liv i Strömsund efter 2070.