Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tio dödsolyckor per år

Årligen omkommer cirka tio personer i samband med olyckor vid plankorsningar där tåg är inblandade.

Annons

– Det är tio för många, säger Johan Tjerneng, presskontakt vid Trafikverket.

Totalt finns det hela 7000 plankorsningar på det statliga järnvägsnätet. 2000 av dem saknar all form av skydd medan 1000 har så kallade passiva skydd, vilket i klartext betyder grindar i någon form.

– Vi försöker bygga bort alla plankorsningar, korsningar där väg möter järnväg. Alla nya järnvägar som byggs i Sverige byggs utan plankorsning. Vid renovering av befintliga järnvägar försöker vi i möjligaste mån att bygga bort dem, säger Tjerneng.

Allt sådant arbete sker i samråd med kommunerna och markägarna. Plankorsningsåtgärder minskar antalet olyckor, men kostnaderna är höga och behovet är större än vad pengarna räcker till.

– Det finns ett lagstöd där vi kan lösa in mark för att därigenom bygga bort plankorsningar, men det är inte alltid som det utnyttjas, säger Tjerneng.

Plankorsningar innebär ett stort problem för många, inte minst säkerhetsmässigt.

– En lokförare kan i bästa fall hinna slå på nödbromsen, men att få stopp på ett fullastat godståg kan ta uppemot en kilometer, säger Tjerneng.

Det är alltså inte för inte som tågen alltid har företräde vid alla korsningar.

– Därför är det så oerhört viktigt att se sig för innan man passerar järnvägar. Tågen kommer fortare än man tror, avslutar han.